02.09. Goldberg Baroque Ensemble

niedziela 2.09.2018 godz. 17.00 Kościół Św. Trójcy

Goldberg Baroque Ensemble (Polska) dyr. Andrzeja Szadejko
Muzyka gdańskich kapelmistrzów XVII I XVIII w.

Goldberg Baroque Ensemble

  • Ingrida Gapova - sopran
  • Justyna Ołów - alt
  • Marek Rzepka - bas
  • Andrzej Szadejko - dyrygent

Johann Valentin Meder (1649-1719)
Unser keiner lebt sich selber

Johann Balthasar Christian Freislich (1687-1764)
Magnificat

Johann Valentin Meder
Sufficit nunc Domine
Ach Herr, mich armen Sünder

Friedrich Christian Samuel Mohrheim (1718-1780)
Communio

Johann Valentin Meder
Vox mitte clamorem
Gott du bist derselbe

 

 

Goldberg Baroque Ensemble

Zespół muzyczny założony i prowadzony od 2008 roku przez Andrzeja Szadejko specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej i klasycznej zgodnie z historyczną konwencją na instrumentach z epoki. Szczególny nacisk w poszukiwaniach muzycznych artyści kładą na prezentację twórczości kompozytorów działających na Pomorzu. Zespół nagrał już 6 płyt, które zyskały nominacje do wielu nagród, m.in. nagrody Gazety Wyborczej w dziedzinie muzyki klasycznej – SZTORM, oraz nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej – FRYDERYK. Nagrania zespołu stały się podstawą programową kursów historii muzyki pomorskiej na wydziale Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, ostatnio debiutował z sukcesem na Newbury Spring Festival w Wielkiej Brytanii.

Ingrida Gápová – sopran

Urodziła się na Słowacji. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 6 lat, grając na fortepianie. Naukę kontynuowała w Konserwatorium w Zilinie (Słowacja) w klasie śpiewu, a następnie w Akademii Muzycznej w Bańskiej Bystrzycy. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak. Dwukrotna stypendialistka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Laureatka wielu konkursów wokalnych, między ostatnimi jest to 3. miejsce oraz 5 nagród specjalnych na 48. Międzynarodowych konkursie Antonína Dvořáka w Republice Czeskiej.

W repertuarze operowym artystki znajdują się m.in.: partie Paminy oraz I Damy z Czarodziejskiego fletu Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, Opera Nova Bydgoszcz), Zuzanny oraz Barbariny z Wesela Figara Mozarta (Teatr Wielki Warszawa, Opera Bałtycka Gdańsk), Micaëli z Carmen Bizeta (Opera Bałtycka Gdańsk), Małgosi z Jasia i Małgosi Humperdincka Opera Nova Bydgoszcz), Xenii z Borysa Godunowa Musorgskiego (Teatr Wielki Warszawa), Anniny z Traviaty Verdiego (Opera Bałtycka Gdańsk), Hanny ze Strasznego dworu Moniuszki (Opera Nova Bydgoszcz), Belindy z Dydony i Eneasza Purcella (Opera Nova Bydgoszcz).

W sezonie 2009/2010 na deskach Opery Narodowej w Warszawie kreowała postać She w prapremierze opery The Sudden Rain Aleksandra Nowaka z którego utworami wystąpiła również na otwarciu Festiwalu Warszawska Jesień w 2013 roku.

Współpracuję z Operą Bałtycką w Gdańsku oraz z Teatrem Wielkim w Warszawie. Nagrała z zespołem Goldberg Baroque Ensemble dla Sarton records światowe premiery Christmas Cantatas of 18th century Gdansk; Lent Cantatas of 18th century Gdansk oraz Passio Christi – Johann Balthasar Christian Freislich.

W październiku 2013 została zaproszona przez zespół muzyki współczesnej TAC na koncert w Santiago de Compostela (Hiszpania). Z tym samym zespołem wystąpi na Festiwalach muzyki współczesnej w Cuenca oraz Granadzie w Hiszpanii.

Justyna Ołów - alt

Urodzona w 1995 r. w Suwałkach. W 2014 r. ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia w Suwałkach w klasie fortepianu mgr. Zbigniewa Warakomskiego oraz w klasie śpiewu solowego mgr Marleny Borowskiej. Obecnie studiuje na Wydziale Wokalno – Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie ad. dr hab. Jolanty Janucik.

Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m. in.: III i IV Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Prof. Haliny Słonickiej (I nagroda), Ogólnopolskie Przesłuchania CEA w Olsztynie (II nagroda), Międzynarodowy Konkurs Muzyka bez Granic na Litwie (II nagroda). W 2014 r. debiutowała w Warszawskiej Operze
Kameralnej biorąc udział w projekcie FuturOpera pod dyrekcją Jarosława Praszczałka. W 2017 r. wystąpiła na deskach Sceny Kameralnej Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie kreując aktorską rolę Losu w operze „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego.

Jako solistka współpracowała z dyrygentami takimi jak Kazimierz Dąbrowski, Ignacy Ołów, Tomasz Radziwonowicz, Andrzej Kosendiak, Kai Wessel, Jan Tomasz
Adamus, Benjamin Bayl, Fabio Bonizzoni. Stypendystka Marszałka Województwa Podlaskiego oraz Rektora UMFC w Warszawie.

Marek Rzepka - bas

urodził się w Mikołowie na Śląsku.
Jako Technik Górnik rozpoczął studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Prof. Adama Szybowskiego. Dalsze studia kontynuował w Musikhochschule "Carl Maria von Weber" w Dreźnie w klasie Prof. Christiana Elßnera. Uczył się również u Prof. Hansa-Joachima Beyera (Lipsk), Profesora Rudolfa Piernaya (Londyn) oraz Carol Meyer-Brütting (USA).

Kursy mistrzowskie zaprowadziły go m.in. do Thomasa Quasthofa, Brigitt Fassbaender, Petera Schreiera, Teresy Żylis-Gary czy Edith Mathis.
Współpracował z takimi pianistami, jak Normann Shetler, Charles Spencer, Michael Enders i Ido Ariel.

W 2006 roku otrzymał nominację do Grammy Awards za nagranie "Ariadne" Conradiego pod dyr. S. Stubbsa, a w 2010 w Londynie, nagrodę "The Gramophone Awards" za nagranie Kantaty "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" (BWV 12) J.S. Bacha pod dyr. T. Hengelbrocka.

Współpracował z takimi orkiestrami, jak Detroit Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie, Gewandhaus Leipzig, Sinfonia Varsovia, Bachakademie Stuttgart, Akademie für Alte Musik Berlin, Arte die Suonatori, jak również z Balthasar Neumann Ensemble, z którym od wielu lat często występuje pod dyr. Thomasa Hengelbrocka.

Pracę pedagogiczną rozpoczął w 1998 roku w Akademii Muzycznej w Dreźnie, którą kontynuował od 2001 roku w Hochschule für Musik w Lipsku. Od 2009 roku ma swoją klasę również w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Od listopada 2016 jest Profesorem Uniwersyteckim w Hochschule für Musik Theater und Medien w Hannoverze.

Śpiewał na scenach operowych i koncertowych całego świata, między innymi w Berlińskiej Filharmonii, Filharmonii Luksemburskiej, Operze Królewskiej w Brukseli, Opera di Barcelona, Auditorio di Milano. Gościł w Nowym Jorku, Bostonie, Lizbonie, Jerozolimie, Tel Awiwie, Melbourne, Bolonii, Pradze, Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. W 2008 debiutował z Detroit Symphony Orchestra, w 2009 z Tonhalle Orcherster w Zurychu. W 2011 roku śpiewał ponownie z Filharmonią Drezdeńską, Holland Baroque Society oraz z Orkiestrą Mozarteum na Festiwalu w Salzburgu pod dyr. Ivora Boltona.

W roku 2012 wykonał między innymi partię Caronte w operze „Orfeo” Monteverdiego w Lizbonie oraz wziął udział w czternastu Koncertach z Oratorium na Boże Narodzenie J.S. Bacha pod batutą Thomasa Hengelbrocka.

W 2013 roku zadebiutował w Teatro Real Madrycie w "Parsifalu" Wagnera oraz zaśpiewał między innymi "Requiem" Mozarta na Festiwalu w Salzburgu. W grudniu 2016 został zaproszony do udziału w tourne z muzyką Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego pod dyr. Thomasa Hengelbrocka, z koncertami m.in. w Brukseli, Zurychu i Frankfurcie. W 2016 zadebiutował również pod batutą Pablo Heras-Casado, z którym zaplanowane jest tourne z muzyką C. Monteverdiego w Hiszpanii. Ten program zostanie w 2017 roku zarejestrowany w Madrycie dla wytwórni Harmonia Mundi na płycie CD.

Andrzej Szadejko,
Gdański kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego.
Studiował grę organową w Gdańskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Leona Batora, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie, w klasie organów prof. Joachima Grubicha i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w klasie organów Jean-Claude Zehndera.
W Schola Cantorum Basiliensis ukończył także z wyróżnieniem naukę śpiewu w klasie Richarda Levitta oraz kurs kompozytorski u Rudolfa Lutza.
Uczestniczył aktywnie w kilkudziesięciu mistrzowskich kursach organowych, klawesynowych i na pianoforte w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii. Jest finalistą i laureatem konkursów organowych w Rumii, Gdańsku, Warszawie, Odense/DK i Brugge/B.
W roku 2002 obronił przewód doktorski w Akademii Muzycznej w Łodzi, a w 2012 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Był stypendystą Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury, Miasta Basel, Doms-Stiftung, Organ Summer Academy w Haarlem (Holandia), Instytutu Muzyki i Tańca, Instytutu Adama Mickiewicza.
Od roku 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie, a także w USA. Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się także komponowaniem. W 2011 roku nakładem wydawnictwa muzycznego Polihymnia w ramach Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Młodych Twórców ukazało się wydanie Missa Brevis na chór 8-głosowy a’cappella jego autorstwa.

Obecnie jest profesorem w Katedrze Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie wykłada grę na organach i realizację basso continuo. Prowadził kursy interpretacji muzyki organowej w Polsce i Finlandii.
Przewodniczy pracom nad odbudową historycznych organów Mertena Friese w kościele oo. Franciszkanów p/w św. Trójcy w Gdańsku (patrz www.organy.gda.pl).
Współpracuje z Biblioteką Gdańską PAN jako koordynator projektu Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska w opracowaniu nagrań i druków muzykaliów gdańskich.
Jest szefem i założycielem zespołu wokalno-instrumentalnego GOLDBERG BAROQUE ENSEMBLE (www.goldbergensemble.eu), z którym nagrywa premierowe wykonania gdańskich kantat kompozytorów osiemnastowiecznych.
Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 15 wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich (Sarton, Dux, Ars Sonora) i niemieckich ( Motette-Psallite, MDG). Płyty z serii „Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska. Gdańskie Królestwo Kantat” były wielokrotnie nominowane do nagrody FRYDERYK i SZTORM.
Autor wielu opracowań naukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich i zagranicznych
W roku 2011 nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej w Gdańsku ukazała się książka poświęcona twórczości dwóch uczniów Jana Sebastiana Bacha, działających nad Bałtykiem p.t. „Styl i Interpretacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima (1719?-1780) i Johanna Gottfrieda Müthela (1728-1788). Zagadnienia wykonawcze i stylistyczne muzyki organowej w regionie południowego Bałtyku w osiemnastym wieku”.
W roku 2015 w ramach programu „Muzyczne Białe Plamy” w Instytucie Muzyki i Tańca zrealizował opracowanie naukowe dotyczące manuskryptu z 517 fugami gdańskiego organisty Daniela Magnusa Gronaua, które stało się podstawą dla wydania podręcznika do basso continuo, kontrapunktu, improwizacji i kompozycji oraz transkrypcji manuskryptu w języku polskim, jak również w wersji angielsko-niemieckiej.
Autor audycji Organy Nieograne w Programie Drugim Polskiego Radia.