02.09. Goldberg Baroque Ensemble

niedziela 2.09.2018 godz. 17.00 Kościół Św. Trójcy

Goldberg Baroque Ensemble (Polska) dyr. Andrzeja Szadejko
Muzyka gdańskich kapelmistrzów XVII I XVIII w.

Goldberg Baroque Ensemble

  • Ingrida Gapova - sopran
  • Justyna Ołów - alt
  • Wojciech Parchem - tenor
  • Marek Rzepka - bas
  • Andrzej Szadejko - dyrygent

Johann Valentin Meder (1649-1719)
Unser keiner lebt sich selber

Johann Balthasar Christian Freislich (1687-1764)
Magnificat

Johann Valentin Meder
Sufficit nunc Domine
Ach Herr, mich armen Sünder

Friedrich Christian Samuel Mohrheim (1718-1780)
Communio

Johann Valentin Meder
Vox mitte clamorem
Gott du bist derselbe

 

 

Goldberg Baroque Ensemble

Zespół muzyczny założony i prowadzony od 2008 roku przez Andrzeja Szadejko specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej i klasycznej zgodnie z historyczną konwencją na instrumentach z epoki. Szczególny nacisk w poszukiwaniach muzycznych artyści kładą na prezentację twórczości kompozytorów działających na Pomorzu. Zespół nagrał już 6 płyt, które zyskały nominacje do wielu nagród, m.in. nagrody Gazety Wyborczej w dziedzinie muzyki klasycznej – SZTORM, oraz nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej – FRYDERYK. Nagrania zespołu stały się podstawą programową kursów historii muzyki pomorskiej na wydziale Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, ostatnio debiutował z sukcesem na Newbury Spring Festival w Wielkiej Brytanii.

Ingrida Gápová – sopran

Urodziła się na Słowacji. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku sieściu lat, grając na fortepianie. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W repertuarze operowym artystki znajdują się m.in. partie: Zuzanna „Wesele Figara” W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, Warszawska Opera Kameralna), Pamina „Czarodziejski flet” W.A. Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk), Zerlina „Don Giovanni” W.A. Mozarta (Słowacka Opera Narodowa SND, Warszawska Opera Kameralna), Barbarina „Wesele Figara” W.A. Mozarta (Teatr Wielki Warszawa, Opera Bałtycka Gdańsk), Semiramide „Semiramide riconosciuta” L. Vinciego (II Festiwal Oper Barokowych 2016 Warszawa), Mařenka „Sprzedana narzeczona” B. Smetany (Divadlo Moravsko-Slezké Ostrava), Małgosia „Jaś i Małgosia” E. Humperdincka (Opera Nova Bydgoszcz), Xenia z Borysa Godunowa M. Musorgskiego (Teatr Wielki Warszawa), Micaëla „Carmen” G. Bizeta (Opera Bałtycka Gdańsk), Belinda z Dydony i Eneasza H. Purcella (Opera Nova Bydgoszcz), SHE „The Sudden Rain” A. Nowaka (Teatr Wielki Warszawa – prawykonanie).

W marcu 2016 zadebiutowała w Finlandii z zespołem Helsinki Baroque Ensemble Orchestra (HEBO) pod batutą Aapo Häkkinena i w październiku 2015 wzięła udział w tournée po Europie z orkiestrą Filharmonii Narodowej, podczas którego wykonywała partię solową z IV Symfonii G. Mahlera pod batutą Jacka Kaspszyka.

W 2015 została laureatką Selma D and Leon Fishbach Memorial Prize at the 2015 London Handel Singing Competition. W 2013 zdobyłą III nagrodę w kategorii operowej oraz 5 nagród specjalnych (wśród nich za najlepszą interpretację utworów W.A. Mozarta) na 48. Międzynarodowym konkursie Antonína Dvořáka w Karlowych Warach (Czechy).

Z zespołem Goldberg Baroque Ensemble nagrała dla Sarton records światowe premiery „Christmas Cantatas of 18th century Gdańsk” (2010), „Lent Cantatas of 18th century Gdańsk” (2011), “Passio Christi” J.B.C. Freislicha (2012) i „The Gdańsk Baroque Cantatas” (2015). Dwie ostatnie płyty zostały nominowane do Nagrody Muzycznej fryderyk (2013 i 2016)

W kręgu zainteresowań artystki znajduje się także repertuar współczesny. Zaowocowało to jej prawykonaniem „Spoon River Anthology” autorstwa kompozytora Aleksandra Nowaka i artysty multimedialnego Adama Dudka. Utwór został wykonany podczas otwarcia 56. edycji festiwalu Warszawska Jesień w 2013 r.

Wokalistka współpracuje z hiszpańskim zespołem Taller Atlántico Contemporáneo (TAC). Razem z nim wystąpiła na “53. Semana de Música Religiosa de Cuenca” i “63. Festival Internacional de Música y Danza de Granada” śpiewając światową premierę cyklu "Cinco Guerreros" Sebastiána Mariné.

Justyna Ołów - alt

Urodzona w 1995 r. w Suwałkach. W 2014 r. ukończyła Państwową Szkołę Muzyczną I i II stopnia w Suwałkach w klasie fortepianu mgr. Zbigniewa Warakomskiego oraz w klasie śpiewu solowego mgr Marleny Borowskiej. Obecnie studiuje na Wydziale Wokalno – Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie ad. dr hab. Jolanty Janucik.

Jest laureatką konkursów ogólnopolskich i międzynarodowych, m. in.: III i IV Ogólnopolski Konkurs Wokalny im. Prof. Haliny Słonickiej (I nagroda), Ogólnopolskie Przesłuchania CEA w Olsztynie (II nagroda), Międzynarodowy Konkurs Muzyka bez Granic na Litwie (II nagroda). W 2014 r. debiutowała w Warszawskiej Operze
Kameralnej biorąc udział w projekcie FuturOpera pod dyrekcją Jarosława Praszczałka. W 2017 r. wystąpiła na deskach Sceny Kameralnej Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie kreując aktorską rolę Losu w operze „Eugeniusz Oniegin” P. Czajkowskiego.

Jako solistka współpracowała z dyrygentami takimi jak Kazimierz Dąbrowski, Ignacy Ołów, Tomasz Radziwonowicz, Andrzej Kosendiak, Kai Wessel, Jan Tomasz
Adamus, Benjamin Bayl, Fabio Bonizzoni. Stypendystka Marszałka Województwa Podlaskiego oraz Rektora UMFC w Warszawie.

Wojciech Parchem – tenor

Ukończył jako pianista Liceum Muzyczne w Gdańsku, następnie studia wokalne w gdańskiej Akademii Muzycznej oraz w Hochschule für Musik „Hanns Eisler” w Berlinie. Jest również absolwentem studiów MBA prowadzonych przez Akademię Ekonomiczną w Poznaniu wraz z Georgia State University w Atlancie, a także SGH w Warszawie oraz Instytutu Anglistyki Uniwersytetu Warszawskiego, którego jest doktorantem. Doskonalił swe umiejętności wokalne podczas wielu kursów mistrzowskich, a obcenie jest pod opieką wokalną Deborah Polaski. W 1998 został laureatem VI Międzynarodowego Konkursu Śpiewu Koloraturowego im. Sylvii Geszty w Luxemburgu.

W 1998 r. rozpoczął współpracę z Warszawską Operą Kameralną, z którą był związany zawodowo przez wiele lat. Ponadto występował na scenach Deutsche Oper am Rhein w Düsseldorfie, Staatsoper Unter den Linden w Berlinie, Sophiensaele w Berlinie, Opery Wrocławskiej, Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i Teatru Narodowego w Warszawie.

Już od początku studiów Wojciech Parchem prowadzi działalność koncertową,
w ramach której wystąpił w wielu krajowych filharmoniach, a także Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Tonhalle w Zurychu, Cité de la Musique w Paryżu, Konzerthaus w Berlinie, Palau de la Música w Walencji. Artysta współpracował z licznymi zespołami muzyki dawnej w kraju i za granicą.

Wojciech Parchem w swoim repertuarze posiada wiele dzieł oratoryjnych oraz pieśni. Brał także udział w prawykonaniach dzieł kompozytorów współczesnych oraz dokonał nagrań dla Polskiego Radia oraz polskich i zagranicznych firm fonograficznych.

Marek Rzepka - bas

urodził się w Mikołowie na Śląsku.
Jako Technik Górnik rozpoczął studia wokalne w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Prof. Adama Szybowskiego. Dalsze studia kontynuował w Musikhochschule "Carl Maria von Weber" w Dreźnie w klasie Prof. Christiana Elßnera. Uczył się również u Prof. Hansa-Joachima Beyera (Lipsk), Profesora Rudolfa Piernaya (Londyn) oraz Carol Meyer-Brütting (USA).

Kursy mistrzowskie zaprowadziły go m.in. do Thomasa Quasthofa, Brigitt Fassbaender, Petera Schreiera, Teresy Żylis-Gary czy Edith Mathis.
Współpracował z takimi pianistami, jak Normann Shetler, Charles Spencer, Michael Enders i Ido Ariel.

W 2006 roku otrzymał nominację do Grammy Awards za nagranie "Ariadne" Conradiego pod dyr. S. Stubbsa, a w 2010 w Londynie, nagrodę "The Gramophone Awards" za nagranie Kantaty "Weinen, Klagen, Sorgen, Zagen" (BWV 12) J.S. Bacha pod dyr. T. Hengelbrocka.

Współpracował z takimi orkiestrami, jak Detroit Symphony Orchestra, Dresdner Philharmonie, Gewandhaus Leipzig, Sinfonia Varsovia, Bachakademie Stuttgart, Akademie für Alte Musik Berlin, Arte die Suonatori, jak również z Balthasar Neumann Ensemble, z którym od wielu lat często występuje pod dyr. Thomasa Hengelbrocka.

Pracę pedagogiczną rozpoczął w 1998 roku w Akademii Muzycznej w Dreźnie, którą kontynuował od 2001 roku w Hochschule für Musik w Lipsku. Od 2009 roku ma swoją klasę również w Akademii Muzycznej w Krakowie.

Od listopada 2016 jest Profesorem Uniwersyteckim w Hochschule für Musik Theater und Medien w Hannoverze.

Śpiewał na scenach operowych i koncertowych całego świata, między innymi w Berlińskiej Filharmonii, Filharmonii Luksemburskiej, Operze Królewskiej w Brukseli, Opera di Barcelona, Auditorio di Milano. Gościł w Nowym Jorku, Bostonie, Lizbonie, Jerozolimie, Tel Awiwie, Melbourne, Bolonii, Pradze, Warszawie, Krakowie i Wrocławiu. W 2008 debiutował z Detroit Symphony Orchestra, w 2009 z Tonhalle Orcherster w Zurychu. W 2011 roku śpiewał ponownie z Filharmonią Drezdeńską, Holland Baroque Society oraz z Orkiestrą Mozarteum na Festiwalu w Salzburgu pod dyr. Ivora Boltona.

W roku 2012 wykonał między innymi partię Caronte w operze „Orfeo” Monteverdiego w Lizbonie oraz wziął udział w czternastu Koncertach z Oratorium na Boże Narodzenie J.S. Bacha pod batutą Thomasa Hengelbrocka.

W 2013 roku zadebiutował w Teatro Real Madrycie w "Parsifalu" Wagnera oraz zaśpiewał między innymi "Requiem" Mozarta na Festiwalu w Salzburgu. W grudniu 2016 został zaproszony do udziału w tourne z muzyką Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego pod dyr. Thomasa Hengelbrocka, z koncertami m.in. w Brukseli, Zurychu i Frankfurcie. W 2016 zadebiutował również pod batutą Pablo Heras-Casado, z którym zaplanowane jest tourne z muzyką C. Monteverdiego w Hiszpanii. Ten program zostanie w 2017 roku zarejestrowany w Madrycie dla wytwórni Harmonia Mundi na płycie CD.

Andrzej Szadejko,
Gdański kompozytor, dyrygent, organista, organizator życia muzycznego.
Studiował grę organową w Gdańskiej Akademii Muzycznej pod kierunkiem prof. Leona Batora, ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Warszawie, w klasie organów prof. Joachima Grubicha i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis w klasie organów Jean-Claude Zehndera.
W Schola Cantorum Basiliensis ukończył także z wyróżnieniem naukę śpiewu w klasie Richarda Levitta oraz kurs kompozytorski u Rudolfa Lutza.
Uczestniczył aktywnie w kilkudziesięciu mistrzowskich kursach organowych, klawesynowych i na pianoforte w Polsce, Niemczech, Holandii i Szwajcarii. Jest finalistą i laureatem konkursów organowych w Rumii, Gdańsku, Warszawie, Odense/DK i Brugge/B.
W roku 2002 obronił przewód doktorski w Akademii Muzycznej w Łodzi, a w 2012 uzyskał tytuł naukowy doktora habilitowanego sztuk muzycznych w Akademii Muzycznej w Poznaniu.
Był stypendystą Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury, Miasta Basel, Doms-Stiftung, Organ Summer Academy w Haarlem (Holandia), Instytutu Muzyki i Tańca, Instytutu Adama Mickiewicza.
Od roku 1994 regularnie koncertuje w Polsce, Europie, a także w USA. Oprócz organowej działalności koncertowej zajmuje się także komponowaniem. W 2011 roku nakładem wydawnictwa muzycznego Polihymnia w ramach Stypendium Marszałka Województwa Pomorskiego dla Młodych Twórców ukazało się wydanie Missa Brevis na chór 8-głosowy a’cappella jego autorstwa.

Obecnie jest profesorem w Katedrze Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku, gdzie wykłada grę na organach i realizację basso continuo. Prowadził kursy interpretacji muzyki organowej w Polsce i Finlandii.
Przewodniczy pracom nad odbudową historycznych organów Mertena Friese w kościele oo. Franciszkanów p/w św. Trójcy w Gdańsku (patrz www.organy.gda.pl).
Współpracuje z Biblioteką Gdańską PAN jako koordynator projektu Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska w opracowaniu nagrań i druków muzykaliów gdańskich.
Jest szefem i założycielem zespołu wokalno-instrumentalnego GOLDBERG BAROQUE ENSEMBLE (www.goldbergensemble.eu), z którym nagrywa premierowe wykonania gdańskich kantat kompozytorów osiemnastowiecznych.
Jako solista i dyrygent ma na swoim koncie 15 wydawnictw płytowych dla wytwórni polskich (Sarton, Dux, Ars Sonora) i niemieckich ( Motette-Psallite, MDG). Płyty z serii „Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska. Gdańskie Królestwo Kantat” były wielokrotnie nominowane do nagrody FRYDERYK i SZTORM.
Autor wielu opracowań naukowych i artykułów drukowanych w periodykach polskich i zagranicznych
W roku 2011 nakładem wydawnictwa Akademii Muzycznej w Gdańsku ukazała się książka poświęcona twórczości dwóch uczniów Jana Sebastiana Bacha, działających nad Bałtykiem p.t. „Styl i Interpretacja w utworach organowych Friedricha Christiana Mohrheima (1719?-1780) i Johanna Gottfrieda Müthela (1728-1788). Zagadnienia wykonawcze i stylistyczne muzyki organowej w regionie południowego Bałtyku w osiemnastym wieku”.
W roku 2015 w ramach programu „Muzyczne Białe Plamy” w Instytucie Muzyki i Tańca zrealizował opracowanie naukowe dotyczące manuskryptu z 517 fugami gdańskiego organisty Daniela Magnusa Gronaua, które stało się podstawą dla wydania podręcznika do basso continuo, kontrapunktu, improwizacji i kompozycji oraz transkrypcji manuskryptu w języku polskim, jak również w wersji angielsko-niemieckiej.
Autor audycji Organy Nieograne w Programie Drugim Polskiego Radia.