08.09. Zespół La Cetra & Roberta Invernizzi

Piątek 8.09.2017 godz. 19.30 Kościół Św. Trójcy

Zespół La Cetra (Szwajcaria) & Roberta Invernizzi (Włochy) sopran
  • Eva Borhi - I skrzypce, prowadzenie
  • Peter Barczi - II skrzypce
  • Joanna Bilger - altówka
  • Melanie Beck - wiolonczela
  • Mirko Arnone - teorba
  • Alina Ratkowska - klawesyn
  • Roberta Invernizzi - sopran

 

Program

Malinconia Veneziana

Siedemnastowieczne arie, sonaty i lamenti

Claudio Monteverdi (1567-1643)


“Tempro la Cetra” ze zbioru Settimo libro de madrigali (Venezia, 1619)

na sopran, smyczki i basso continuo

Biagio Marini (1594-1663)


Sonata 24 a Quattro ze zbioru Per ogni sorte di strumento musicale (Venezia, 1655)

na 2 skrzypiec, violę i basso continuo

Claudio Monteverdi

“Disprezzata Regina” z L'Incoronazione di Poppea (1642) na sopran i basso continuo

 Dario Castello (ca. 1600-1658)


Sonata XV ze zbioru Sonate concertate in stil moderno, libro secondo (Venezia 1629) na 2 skrzypiec, wiolonczelę i basso continuo

Claudio Monteverdi

“Ohimè ch’io cado” na sopran i basso continuo

 Dario Castello (ca. 1600-1658)
Sonata II ze zbioru Sonate concertate in stil moderno, libro secondo (Venezia 1629) na skrzypce solo i basso continuo

 Claudio Monteverdi

„Signor quell'infelice" z L’Orfeo (Venezia, 1609) na sopran i basso continuo

***

Marco Uccellini (1603 - 1680)
Aria quinta sopra la Bergamasca ze zbioru Sonate, arie et correnti op. 3

Barbara Strozzi (1619-1677)
“Tradimento” z Diporti di Euterpe op.7 (Venezia, 1658) na sopran i basso continuo

Tarquinio Merula (1594 - 1665)
Ballo detto Pollicio ze zbioru Canzoni overo sonate concertate per chiesa e camera, op. 12, księga III na 2 skrzypiec, wiolonczelę i basso continuo

Barbara Strozzi (1619-1677)
“Sino alla morte” aus Diporti di Euterpe op. 7 (Venezia, 1658) na sopran i basso continuo

Biagio Marini (1594-1663)
Passacalio a Quattro ze zbioru Per ogni sorte di strumento musicale (Venezia, 1655) na 2 skrzypiec, violę i basso continuo

Benedetto Ferrari (1603-1681)
“Amanti ch’io vi so dire” ze zbioru Musiche varie a voce sola, księga III (Venezia, 1641) na sopran i basso continuo

 

La Cetra

Orkiestra barokowa z Bazylei, powstała w 1999 roku z inicjatywy ówczesnego dyrektora Schola Cantorum w Bazylei, Dr. Petera Reidemeistra. Od tego czasu zespół szybko się rozwijał, zyskując opinię wiodącej orkiestry w szeregu ansambli muzyki dawnej. Dzięki udanej współpracy z Theater Basel przy produkcjach operowych, takich jak: Koronacja Poppei (2003) i Orfeusz (2008) Monteverdiego, La Calisto Cavalliego (2010), Ariodante Haendla (2012), Medea Charpentiera (2015), a ostatnio wraz z Baletem Basel Juditha triumphans Vivaldiego, La Cetra szybko zdobyła uznanie publiczności i krytyki. Odniosła także wielki międzynarodowy sukces koncertując z wybitnymi śpiewakami tej rangi co: Magdalena Kožená, Carlos Mena, Patricia Petibon, Nuria Rial i Andreas Scholl i instrumentalistami, wśród których znaleźli się Nicola Benedetti, Giuliano Carmignola, czy Maurice Steger.
Orkiestra La Cetra, swój dynamiczny rozwój zawdzięcza szczególnie Andrei Marconowi, pod którego kierownictwem pracuje od 2009 r. Andrea Marcon, wielokrotnie nagradzany za swą działalność jako klawesynista i organista, jest cenionym ekspertem w zakresie interpretacji dawnej muzyki włoskiej. Jako dyrygent pracował m.in. z Freiburg Baroque Orchestra, czy Filharmonią Berlińską. We współpracy z La Cetra dokonał premierowych płytowych rejestracji dzieł Antonio Caldary, Componimento teatrale i La Concordia de’ pianeti oraz utworów Claudio Monteverdiego i jemu współczesnych. Z jego inicjatywy, powstał także przy orkiestrze zespół wokalny, działający od 2012 roku. Począwszy od sezonu 2015/2016 La Cetra zaczęła organizować własną serię koncertów w Bazylei, cieszących się ogromną popularnością wśród melomanów.
W minionych sezonach do najważniejszych występów zaliczyć należy koncertowe wystawienia oper Vivaldiego La fida ninfa i Catone in Utica, które zaowocowały zaproszeniami do Festspielhaus Baden-Baden i Concertgebouw w Amsterdamie. W Bazylei, z zachwytem przyjęto wykonanie Mesjasza, a także zainicjowane przez członków zespołu koncerty kameralne. Kompozycje, z wydanej ostatnio płyty Monteverdi, z udziałem Magdaleny Kožená, La Cetra prezentowała na tournée koncertowym w Niemczech, Luksemburgu, Anglii i Hiszpanii.

 

Foto Ribaltaluce Studio

 

ROBERTA INVERNIZZI

Sopranistka urodzona w Mediolanie początkowo studiowała grę na fortepianie i kontrabasie, a następnie śpiew pod kierunkiem Margaret Heyward. Wyspecjalizowała się w repertuarze muzyki barokowej i klasycznej, tym samym stając się jedną z najbardziej znanych i cenionych solistek. Śpiewała w najbardziej popularnych teatrach w Europie i Stanach Zjednoczonych, gdzie współpracowała z takimi kompozytorami jak Nikolaus Harnoncourt, Ivor Bolton, Ton Koopman, Gustaw Leonhardt, Jordi Savall, Franz Brüggen, Alan Curtis, Giovanni Antonini, Fabio Biondi, Antonio Florio, Rinaldo Alessandrini i Ottavio Dantone. Roberta regularnie koncertuje z zespołami Concentus Musicus Wien, Accademia Bizantina, Il Giardino Armonico, Cappella de la Pieta dei Turchini, Venice Baroque Orchestra, Archibudelli, Concerto Italiano, Europa Galante i RTSI Lugano.

Ostatnio śpiewała partię Kleopatry w operze Handel’a pt.:“Juliusz Cezar”, partię Vagaus z Orquesta Nacional de Espana w oratorium “Juditha Triumphans” Vivaldiego, a także partię Maddaleny w “La Resurrezione” Handel’a, którą dyrygował Nikolaus Harnoncourt w wiedeńskim Musikverein. Wykonała również recital Pergolesi/Mozart w Queen Elizabeth Hall z Orchestra of the Age of Enlightenment, śpiewała w “Ottone in Villa” oraz “Orfeo” Gluck’a w Teatro de la Maestranza w Sewilli z Orquestra Baroccca of Sevilla. Razem z Anima Eterna i Philippe Jaroussky odbyła tournee po Europie wykonując Arie e Duetti Handel’a. We wrześniu 2009 roku wystąpiła w “Orfeo” Monteverdiego w Teatro alla Scala pod batutą Rinaldo Alessandrini w reżyserii Roberta Wilsona.

Roberta zaśpiewała także w “Sant’Elena al Calvario” z Fabio Biondi i “Aci, Galatea e Polifemo” z Il Giardino Armonico na Festiwalu w Salzburgu, w “La Santissima Trinita” w paryskim Théâtre des Champs Elysées i w Palermo z Europa Galante, w “Trionfo del Tempo” z Martin Haselböck, jako Armida w “Rinaldo” w Teatro alla Scala w Mediolanie, Nerone w “Agrippina” z Alan Curtis w Teatro Real w Madrycie, “La Satira” w Teatro San Carlo w Neapolu; w Galuppiego “Olimpiade” z Andrea Marcon i Venice Baroque Orchestra w Teatro La Fenice.

Roberta Invernizzi wydała ponad 70 nagrań płytowych współpracując z największymi wytwórniami takimi jak Sony, Deutsche Grammophon, EMI/Virgin, Naive, Opus 111, Symphonia, Glossa, zdobywając liczne nagrody, tj.: Diapason D’Or de l’Année, Choc du Monde de la Musique, Goldberg’s Five Stars, Grammophone Awards i Deutsche Schallplatten Preis.

Jej solowa płyta “Dolcissimo Sospiro” zdobyła renomowaną nagrodę Midem Classical Awards 2007 i Stanley Prize. Natomiast w 2010 roku kolejny raz za solowy album pt.: “Italian Cantatas” Handel’a przyznano jej nagrodę Stanley Prize w kategorii Najlepsze Handel Nagranie Roku.

Roberta uczy śpiewu w Civica School w Mediolanie.