29.08. Pratum Integrum

środa 29.08.2018 godz. 19.30 Kościół Św. Trójcy

Pratum Integrum (Rosja) - orkiestra instrumentów historycznych
Pavel Serbin (dyrektor artystyczny, dyrygent)
Sergei Filchenko (koncertmistrz)
Rosyjska muzyka drugiej połowy XVIII w.
i muzyka gdańskiego kapelmistrza Georga Simona Löhleina

Część I

Georg Simon Löhlein (1725-1781 Gdańsk)

Partita na orkiestrę D-dur

Allegro maestoso, Andante, Suabois, Minuetto /Trio, Alla polacca

 

Anton Ferdinand Tietz (1742-1810)

Kwintet d-moll na 2 skrzypiec, 2 altówki I wiolonczelę

Andante con sordini – Allegro

Cantabile con sordini – Allegro assai

Część II

 Maxim Berezovsky (1744-1777)

Sinfonia C-dur (ca. 1772)

Allegro Molto – Andante – Presto

 

Franz Kerzelli (ca.1740-after 1795)

Symfonia B-dur

Grave – Allegro

Minuetto/Trio

Allegro

 

Dmitry Bortnyansky (1751-1825)

Muzyka z opery Le Fête du seigneur (1786)

Sinfonia : Allegro spirituoso – Andantino – Presto

[Baletto]: Moderato-Allegretto

Vaudeville

Pratum Integrum, rosyjska orkiestra historyczna, została założona w Moskwie w 2003 roku. Jej łacińska nazwa oznacza „nieskoszona łąka” i odwołuje się do świeżości brzmienia ciągle jeszcze mało znanych kompozycji barokowych i klasycznych, stanowiących trzon jej repertuaru. Badania muzykologiczne podjęte przez Pavla Serbina, Dyrektora Artystycznego, pozwoliły Pratum Integrum na wykonanie po raz pierwszy w Rosji ponad dwustu kompozycji (lista zawiera dzieła takich kompozytorów jak między innymi Theodor Schwartzkopf, Anton Ferdinand Tietz, Antonio Rosetti i Joseph Wölfl). Wśród najbardziej wiekopomnych projektów znalazły się: premiera Pasji wg św. Jana Georga Gebela, Les Saisons Lully’ego i Orfeusz i Eurdyka Yevstigneya Fomina (to ostatnie z Rosyjską Orkiestrą Dętą).

Orkiestra miała zaszczyt występować z Trevorem Pinnockiem, Peterem Neumannem, Sigiswaldem i Wielandem Kuijkens, Alfredo Bernardinim, Paolo Grazzim, Simone Kermesem, Sarą Mingardo, Mireille Delunsch, Paulem Esswoodem, Philippe Jarousskym, Christophe Roussetem, Winfriedem Bönigiem i innymi. Miała także prawdziwą przyjemność zaprezentować się na wybitnych festiwalach, w tym Tage Alter Musik (Regensburg), Musica Antiqua (Buges), Nordlysfestivalen (Tromsø) oraz Magdeburg Telemann Festival i Early Music Festival w Sankt Petersburgu.

Pratum Integrum wydała ponad piętnaście nagrań dla wytwórni Caro Mitis. Wśród nich znajdują się monografie kompozytorów znanych do niedawna jedynie badaczom muzycznym: Tietza, Rosettiego, Wölfla i Plattiego. Większość albumów została wysoko oceniona przez znaczące zagraniczne magazyny muzyczne (Diapason, Toccata, Le Monde de la Musique, Positive Feedback Online i inne). Album zawierający Suity orkiestrowe Telemanna (CM 0022010-2) został nagrodzony Preis der Deutschen Schallplattenkritik w 2011 roku.

Dyrektor Artystyczny Pavel Serbin

Pavel Serbin gra na wiolonczeli oraz violi da gamba, wykłada w Moskiewskim Konserwatorium, jest założycielem zespołu A la Russe i zarówno solistą, jak i dyrektorem artystycznym w orkiestrze Pratum Integrum. Urodzony w Moskwie w 1978 roku, ukończył Szkołę Muzyczną Gnessin, gdzie studiował u Zasłużonej Pracowniczki Kultury, Very Biriny, oraz Moskiewskie Konserwatorium, gdzie wśród jego mistrzów znajdowali się profesorowie Dmitry Miller (wiolonczela), Alexander Rudin (muzyka kameralna) i Alexander Galkovsky (kwartet). Uczęszczał również na lekcje w RoyalAcademy of Music w Hadze do Jaapa ter Lindena (wiolonczela barokowa) i Wielanda Kuijkena (viola da gamba). Serbin wygrał nagrody na Bruges Early Music Competition (w 1999 roku, jako członek Gassenhauer Trio), Premio Bonporti oraz Van Wassenaar (w 2000 roku w duecie z Olgą Martynovą). Swój doktorat postanowił oprzeć o muzykę wiolonczelową skomponowaną w Rosji pod koniec osiemnastego i na początku dziewiętnastego wieku.

W 2003 roku znalazł się wśród założycieli orkiestry Pratum Integrum, która koncertuje na instrumentach historycznych. Z jego inicjatywy Pratum Integrum wykonała około dwustu kompozycji nigdy wcześniej niesłyszanych w Rosji. Jako solista Serbin prezentował rosyjskiej publiczności kameralne utwory wiolonczelowe Jana Bohumira Práča, Johanna Heinricha Faciusa, Gottfrieda Riegera i Jacoba Kleina. Grał z Academy of Ancient Music (Londyn), prowadzoną przez Christophera Hogwooda i Paula Goodwina, orkiestrą Moderntimes_1800, zespołem the Bergen Barokk i innymi. Od 2008 roku podjął się zadania dyrygenta. Pod jego kierunkiem Pratum Integrum wykonała symfonie Haydna, Antonio Rosettiego i Johanna Baptista Vanhala, jak i melodramat Yevstigneya Fomina Orfeusz i Eurydyka.

Koncertmistrz Siergiej Filchenko

Siergiej Filchenko – skrzypek, altowiolista, solista w Musica Petropolitana i zespole Playel Trio, koncertmistrz Pratum Integrum. Ukończył Konserwatorium Petersburskie, studiował także u Marie Leonhardt (Amsterdam). Zdobywca nagród z zespołem Musica Petropolitana na Early Music Competition w Manchesterze (1990) i na Van Wassenaer Competition w Holandii (1993). W 1995 roku otrzymał nagrodę za najlepszą interpretację na Pietro Locatelli Competition (Amsterdam). W latach 2001-2005 Siergiej Filczenko regularnie współpracował z Pavlem Serbinem nad wieloma projektami muzycznymi, później zgodził się zostać solistą i koncertmistrzem w orkiestrze Pratum Integrum. To właśnie on jest odpowiedzialny za imponującą sekcję smyczkową orkiestry.