Klaudiusz Baran (Polska) – akordeon

Orlando Bass (Francja) – klawesyn

Johann Sebastian Bach

Wariacje Goldbergowskie BWV 988

Aria, Wariacje 1-15 w adaptacji na akordeon (Klaudiusz Baran)

Wariacje 16-30 Aria da capo w wersji klawesynowej (Orlando Bass)

Klaudiusz Baran

Klaudiusz Baran

Urodził się w Przemyślu. W 1995 roku ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Prof. Jerzego Jurka. Jako stypendysta rządu francuskiego kontynuował studia w Conservatoire „Paul Dukas” w Paryżu w klasie prof. Maxa Bonnay’a.

Jest laureatem m. in. I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie Akordeonowym  w Katowicach w 1993 r., I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym  w Castelfidardo (Włochy) w 1997 r, I nagrody w Międzynarodowym Konkursie Akordeonowym w Paryżu  w  1997 r.

Uczestniczył w wielu festiwalach m. in. Festiwalu „Warszawska Jesień” „Koncercie Roku” w galerii Porczyńskich w Warszawie, Bydgoskim Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych, „Forum Lutosławskiego” w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Festiwalu Muzyki Współczesnej „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu, „Musica Moderna” w Łodzi, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Kragujevcu (Serbia), Festiwalu „Bajan i bajaniści w Moskwie, „Brawo Maestro” w Kąśnej Dolnej, „Skrzyżowanie Kultur”  w Warszawie,”Dialogu Czterech Kultur” w Łodzi,  „EXPO 2008” w Saragossie, Festiwalu Muzyki Akordeonowej w Petersburgu, „Sezonie Kultury Polskiej” w Rosji, „Tango Festival y Mundial de Baile” w Buenos Aires  i wielu innych.

Jako solista współpracował z orkiestrami: Filharmonii Narodowej, Filharmonii Podlaskiej, Filharmonii Bałtyckiej, Filharmonii Pomorskiej, Filharmonii Rzeszowskiej, Filharmonii Jeleniogórskiej, Filharmonii Zielonogórskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej, Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Kaliskiej, Filharmonii Łódzkiej, Orkiestrą Polskiego Radia, Sinfoniettą Cracovią, Orkiestrą AUKSO, „Capellą Bydgostiensis”, „Concerto Avenna”, Camerata Academia, „Capellą Premisliensis”, Orkiestrą „Vratislavia, Dresdner Philharmoniker, Philharmonie Greiz-Reichenbach, Philharmonie Meinengen, „Fresco Sonare”, Orkiestrą Polskiego Radia „Amadeus”, Tarnowską

Orkiestrą Kameralną, Płocką Orkiestrą Symfoniczną,Orkiestrą Filharmonii we Władymirze, Lwowską Orkiestrą „Akademia”, pod dyrekcją m. in. Jerzego Maksymiuka, Tadeusza Wojciechowskiego, Reinberta de Leeuv, Agnieszki Duczmal, Michała Nesterowicza, Stefana Fraasa, Reinholda Petersena, Zsolta Hamara, Jiri Malata, Charlesa Oliveri-Munroe, Adama Klocka, Zygmunta Rycherta, Lucasa Visa, Marcina Nałęcz-Niesiołowskiego, Krzysztofa Urbańskiego, Daniela Raiskina, Stefanosa Tsialisa, Mirosława Skoryka, Hectora Guzmana i innych.

Wspólnie  koncertował z takimi artystami jak: Roby Lakatos, Ivan Monighetti, Julius Berger, Susana Moncayo von

Klaudiusz Baran

Klaudiusz Baran

Hase, Tomasz Tomaszewski, Krzysztof Jakowicz, Konstanty Andrzej Kulka, Krzysztof Jabłoński, Piotr Pławner, Tomasz Strahl, Andrzej Bauer, Michał Nagy, Wadim Brodski, Waldemar Malicki, Paweł Gusnar, Royal String Quartet, Kwartet „Bell’Arte”.

W marcu 2009 roku miał okazję wykonać „Siedem słów Chrystusa na Krzyżu” Sofii Gubaiduliny w obecności kompozytorki.

Jest członkiem i założycielem takich zespołów jak: Tangata Quintet z którym dwukrotnie był nominowany do Nagrody Fryderyk (2004, 2005), Machina del Tango i DesOrient.

Występował solo, w zespołach kameralnych jak i z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych w Polsce, jak i poza granicami kraju – we Francji, Włoszech, Austrii, Ukrainie, Rosji, Hiszpanii, Czechach, Niemczech, Serbii, Słowacji, Litwie, Estonii, Wielkiej Brytanii, Białorusi, Norwegii, Chinach i Argentynie.

Jest zapraszany jako wykładowca na międzynarodowe kursy interpretacji muzycznej (Polska, Francja, Serbia).

W 2003 roku ukazała się jego pierwsza autorska płyta nagrana dla wytwórni SonyClassical z solowymi  i   kameralnymi dziełami Astora Piazzolli, która otrzymała nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk 2003” w kategorii -„Najlepszy album – muzyka kameralna”.

Dokonał licznych nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji, jak również muzyki filmowej, teatralnej i rozrywkowej.

Jest zatrudniony w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na stanowisku profesora, gdzie w latach 2002-2005 pełnił funkcję Kierownika Międzyuczelnianej Katedry Akordeonistyki, od 2008 roku pełnił obowiązki Prodziekana, od 2011 Dziekana Wydziału Instrumentalnego. W latach 2012-2016 pełnił funkcję Prorektora ds. Artystycznych, a na lata 2016-2020 został wybrany na Rektora uczelni.

Orlando Bass

Orlando BASS urodził się w 1994 roku i od wczesnych lat przejawiał talent muzyczny. Naukę rozpoczął w Konserwatorium w Limoges we Francji, otrzymując dyplom ukończenia klas fortepianu, altówki i klawesynu. Od 2013 roku studiuje kompozycję w Konserwatorium w Paryżu, dodatkowo specjalizując się w grze na fortepianie, improwizacji i akompaniamencie i kończąc z najwyższymi ocenami takie przedmioty jak kontrapunkt z fugą i harmonię.

Orlando komponuje i współpracuje ze współcześnie tworzącymi muzykami, artystami i tancerzami. Jednocześnie występuje jako solista na festiwalach we Francji i Europie (1001 Notes, Concer’thés, Mille Sources, Pontoise Early Music Festival). Koncertował w paryskiej Filharmonii, w Sali Peyela i we francuskim radio.
Obecnie Orlando Bass pisze pracę dyplomową na temat sylwetki Michela Ciry – kompozytora, malarza i grawera, którego utwory z dojrzałego okresu działalności artysty miał okazję wykonywać

Muzyk fascynuje się jazzem, w szczególności improwizacją, aranżacją i kompozycją. Jest laureatem kilku międzynarodowych konkursów muzyki współczesnej, a także otstaniej edycji Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardi w Bolonii w 2015 roku.