Goldberg Baroque Ensemble

dyr. Andrzej M. Szadejko

Adam Pastuszka-koncertmistrz
Marie Smolka-sopran
Franziska Gottwald-alt
Herman Oswald-tenor
Markus Flaig-bas

W programie kantaty ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej

gol2

Goldberg Baroque Ensemble

Program
1. Johann Jeremias du Grain “Hertzlich lieb hab ich dich o Herr PL-GD Ms. Joh. 187
2. Johann Valentin Meder – Pro festo S .Michaelis archangeli: Singet, lobsinget mit Hertzen und Zungen:
a 11. PL-GD Ms Joh 192
3. Johann Daniel Pucklitz Concerto 27 post Trin. „Ich will in allen Sachen“ PL-GD Ms. Joh. 237
4. Johann Balthasar Christian Freisslich  “Jauchzet dem Herrn alle Welt”. PL-GD Ms. Joh. 17
5. Johann Balthasar Christian Freisslich Cantata post sacram coenam (Gott ist die Liebe) PL -GD Ms. Joh. 18,
5. Johann Balthasar Christian Freisslich Aria “Das ist meine Freude”. PL-GD Ms. Joh.22

Goldberg Baroque Ensemble

Zespół muzyczny założony i prowadzony od 2008 roku przez Andrzeja Szadejko specjalizujący się w wykonawstwie muzyki barokowej i klasycznej zgodnie z historyczną konwencją na instrumentach z epoki. Szczególny nacisk w poszukiwaniach muzycznych artyści kładą na prezentację twórczości kompozytorów działających na Pomorzu. Zespół nagrał już 6 płyt, które zyskały nominacje do wielu nagród, m.in. nagrody Gazety Wyborczej w dziedzinie muzyki klasycznej – SZTORM, oraz nagrody Polskiej Akademii Fonograficznej – FRYDERYK. Nagrania zespołu stały się podstawą programową kursów historii muzyki pomorskiej na wydziale Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Gdańsku. Zespół koncertuje w Polsce i za granicą, ostatnio debiutował z sukcesem na Newbury Spring Festival w Wielkiej Brytanii.

Założycielem i dyrygentem GBE jest Andrzej Mikołaj Szadejko.

Andrzej Mikołaj Szadejko

Andrzej Mikołaj Szadejko

dr hab. Andrzej Szadejko (ur. 1974, Gdańsk), koncertujący organista, organolog, kompozytor, dyrygent. Absolwent Akademii Muzycznej w Warszawie i Hochschule für Alte Musik Schola Cantorum Basiliensis. Stypendysta Prezydenta Miasta Gdańska, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury, Miasta Basel, Doms-Stiftung, Organ Summer Academy  Haarlem, Instytutu Muzyki i Tańca.

Finalista i laureat międzynarodowych konkursów organowych w Odense, Brugge, Warszawie i Gdańsku. W Katedrze Muzyki Kościelnej Akademii Muzycznej w Gdańsku wykłada grę na organach i realizację basso continuo. Prowadzi kursy interpretacji muzyki organowej w Polsce i Finlandii. Koordynator projektu odbudowy barokowych organów we franciszkańskim kościele św. Trójcy w Gdańsku. Koordynator projektu Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska w PAN Bibliotece Gdańskiej. Szef zespołu GOLDBERG BAROQUE ENSEMBLE. Koncertuje w Europie i USA. Nagrywa dla niemieckiej wytwórni Motette-Psallite i polskich – Dux, Sarton. Autor kompozycji chóralnych , organowych, licznych artykułów naukowych i popularno-naukowych oraz książki poświęconej twórczości uczniów Jana Sebastiana Bacha – Friedricha Mohrheima i Gottlieba Müthela. Współpracownik Polskiego Radia. Autor audycji Organy Nieograne.

Goldberg Baroque Ensemble we współpracy z Biblioteką Gdańską Polskiej Akademii Nauk realizuje projekt “Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska” mający na celu dokumentację fonograficzną muzykaliów zachowanych w zbiorach bibliotecznych. Do tej pory w serii ukazały płyty:

  • “Gdańskie Królestwo Kantat-Kantaty Adwentowe” (DUX),
  • “Gdańskie Królestwo Kantat-Kantaty Bożonarodzeniowe” (Sarton)
  • “Gdańskie Królestwo Kantat-Kantaty Wielkopostne” (Sarton)
  • “Johann B. Ch. Freislich Passio Christi” (Sarton)
  • “Gdańskie Królestwo Kantat-Kantaty Wielkanocne” (Sarton) Nominacja do nagrody FRYDERYK 2013

Marie Smolka – sopran

Marie Smolka

Marie Smolka

Marie Smolka urodziła się w Ostrawie w Czechach. Studiowała w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem, początkowo w klasie Prof. Hedwig Fassbender, następnie zaś pod kierunkiem Helen Donath, Klesie Kelly-Moog i Ingeborg Danz. Po ukończeniu studiów swoje umiejętności artystyczne i techniczne szkoliła pod kierunkiem Prof. Rudolfa Piernay’a. Jeszcze jako studentka zadebiutowała na deskach Opery we Frankfurcie w partii Eurydyki w Orfeuszu Monteverdiego. Śpiewała w Jasiu i Małgosi w Saarbrücken, była też odtwórczynią roli Papagena w teatrach w Heidelbergu, Wiesbaden i Darmstadt oraz partii Klärchen w Im weißen Rössl w Wiesbaden. Do 2013 roku związana była z Landestheater Coburg, gdzie można ją było zobaczyć w roli Almireny w Rinaldo Händla, Marii w West Side Story, Comtesse Stasi w Csardasfürstin i jako Zerlina, Norina i Ännchen. Marie Smolka wystąpiła także w Konstancji i w Dreźnie jako Vespetta, w Pimpinone Telemanna, jako Pauline Piperkarcka w Die Ratten, w Kolonii w inscenizacji Der Streik Ayn Rand. W sezonie 2014/15 była odtwórczynią ról w operze Mozarta La Betulia liberata w Potsdamer Winteroper (Sanssouci) i partii Ottilie w Singspielu Im weißen Rössl w Stadttheater Klagenfurt.

Franziska Gottwald – alt

Franziska Gottwald

Franziska Gottwald

Franziska Gottwald zadebiutowała w 2010 roku jako Książę Orlofsky
w Zemście nietoperza w Staatstheater Stuttgart. W 2011 zaśpiewała Sesto w operze Mozarta pt.: Łaskawość Tytusa w Oper Köln, a w 2012 zagrała tytułową rolę w Ariodante Händla w Bazylei. W tym samym roku zaśpiewała Ruggiera w operze Alcina Händla w Kolonii, zaś w Bazylei Cherubina w Weselu Figara i Alcinę w Vivaldiego Orlandzie szalonym. Podczas Internationale Händel Festspielen Göttingen, wystąpiła w roli Erissena w Poro i Irene w Tamerlano. Wenecka produkcja opery Galuppiego L’Olimpiade, w której zaśpiewała jako Licida i produkcja z Bilbao opery Vivaldiego Motezuma, z rolą Fernando, zostały utrwalone na płytach DVD.
W 2002 roku Franziska Gottwald została laureatką pierwszej nagrody w Międzynarodowym Konkursie Bachowskim w Lipsku. Koncertowała pod batutą Herberta Blomstedta, Reinharda Goebla, Tona Koopmana, Fabio Luisiego, Andrea Marcona i wielu innych, którzy ugruntowali jej międzynarodowa karierę.
Wykonywany przez nią repertuar obejmuje między innymi Mszę c-moll Mozarta, Requiem Verdiego, Les nuits d’été Berlioza i Das Lied von der Erde Mahlera. Śpiewała także partie solowe z orkiestrą podczas międzynarodowych festiwali, a także w Concertgebouw w Amsterdamie oraz Filharmonii Berlińskiej. Franziska Gottwald występowała także z Amsterdam Baroque Orchestra, Venice Baroque Orchestra, Concertgebouw Orchestra, Musica Antiqua Köln, Akademie für Alte Musik, Gewandhaus Orchester Leipzig i Bamberger Symphoniker.
Płyta CD z nagraniem L’Olimpiade pod batutą Markellosa Chryssicosa i Vivaldiego L’Oracolo in Messenia pod batutą Fabio Biondiego została wydana w 2011/12. Franziskę Gottwald można również usłyszeć w nagraniu Samsona Händla pod kierunkiem Nicolasa McGegan. Za nagrania Mendelssohna Elias i Salieriego La Passione pod batutą Christopha Speringa artystka została wyróżniona nagrodą ECHO. Franziska Gottwald wykonywała duety Brahmsa z towarzyszeniem Letizii Scherrer i Ferenca Bognara, brała również udział w uhonorowanych nagrodami nagraniach Kantat J. S. Bacha pod dyrekcją Tona Koopmana i pod batutą Erica Milnesa z Orchestra Montréal Baroque.

Herman Oswald

Herman Oswald

Hermann Oswald – tenor
Niemiecki tenor, Hermann Oswald, już jako dziecko śpiewał w Tölzer Knabenchor, jednak w związku z rodzinnymi tradycjami, rozpoczął studia na kierunku rolniczym, uzyskując dyplom w 1990 r. Pasja śpiewacza odżyła jednak i Hermann Oswald pracując w przedsiębiorstwie rolnym niedaleko Monachium, pielęgnował swoje hobby i wrodzony talent, samodzielną pracą nad głosem. Umożliwiło mu to w 1992 r. rozpoczęcie kariery śpiewaka.
Jego preferencje co do muzyki baroku jasno określiły kierunek solowej kariery zarówno w repertuarze koncertowym, jak i operowym. Jego kariera nabrała tempa dzięki bardzo intensywnej współpracy z takimi dyrygentami jak: Howard Armann, Ivor Bolton i Thomas Hengelbrock. W ślad za nią pojawiły się liczne nagrania, obejmujące m.in.. Wielką Mszę h-moll J.S. Bacha z Freiburger Barockorchester i Thomasem Hengelbrockiem. Ostatnie z nagrań zawierające operę La Faretra Smarrita Sebastiana Moratelliego, utrwaloną podczas Salzburger Hofmusik, uzyskało bardzo pochlebne recenzje fachowej prasy. Oprócz szerokiej działalności koncertowej, Hermann Oswald wielokrotnie był zapraszany do współpracy z europejskimi teatrami operowymi, m.in. w Berlinie, Monachium, Wiedniu i Strasburgu. Wystąpił także podczas międzynarodowych festiwali w Bremen, Schwetzingen, Innsbrucku, Poczdamie i Dreźnie. W latach 1997-1998 Hermann Oswald wykonywał Mesjasza Georga Friedrich Händla, wraz z Bach Kantorei. W ostatnich latach występował zaś jako Monosatos w Zaczarowanym flecie Mozarta pod kierunkiem Achima Freyera w Schwetzingen i Strasbourgu, jak też w wystawieniu Orfeusza Monteverdiego, pod kierunkiem Ivora Boltona w Bayerische Staatsoper w Monachium. We wrześniu 2003 zaśpiewał rolę Damona w wersji koncertowej Acis i Galatea. W 2004 występował podczas Schwetzingen Festival.
W ostatnich latach artysta z coraz to większym zaangażowaniem poświęca się wykonawstwu solowej pieśni romantycznej.

Markus Flaig – bas

 

markus_flaig_aMarkus Flaig urodzony w Herb nad rzeką Nakar, studiował w klasie Prof. Beaty Heuer-Christen we Freiburgu i u Prof. Bertholda Possemeyera we Frankfurcie nad Menem; od kilku zaś lat pracuje pod kierunkiem Carol Meyer-Bruetting.

Śpiewak koncertował w całej Europie, Japonii (pod dyrekcją Masaaki Suzuki) i Ameryce Południowej, gdzie wykonywał Mszę h-moll J. S. Bacha, wraz z lipskim Thomanerchor. Liczne nagrania radiowe, telewizyjne i płytowe, pod kierunkiem takich dyrygentów jak: Thomas Hengelbrock, Hermann Max i Konrad Junghänel, świadczą o jego bardzo szerokich możliwościach repertuarowych. Program wykonywany przez artystę sięga od muzyki renesansu, przez oratoria barokowe, utwory klasyczne i romantyczne, na kompozycjach współczesnych twórców kończąc.

W roku 2004, Markus Flaig został laureatem prestiżowego Międzynarodowego Konkursu im. Johanna Sebastiana Bacha w Lipsku. Swój debiutancki album z kantatami Bacha ( BWV 82), Telemanna i Graupnera dla wydawnictwa chrismon, nagrał wraz z zespołem Alta Ripa.

Jeszcze w czasie studiów, otrzymał gościnny angaż w teatrze we Freiburgu, gdzie wykonywał partię Azaria w „The burning fiery furnace” Benjamina Brittena. Od tego czasu występował w utworach Straussa, Schwehra, Monteverdiego, Purcell’a i Rameau, na scenach operowych w  Baden-Baden, Schwetzingen, Bayreuth, Hannoverze i we Frankfurcie. Można go było także usłyszeć w prezentacjach scenicznych zapomnianych dzieł, takich jak: „Il marito indolente” współczesnego Mozartowi kompozytora, Josepha Schustera, czy też w „Sardanapalus” Christiana Ludwiga Boxberga.

Od roku 1997, artysta tworząc duet wraz z pianistą Jörgiem Schweinbenz, prezentuje podczas koncertów szeroki wachlarz pieśni, w których utwory Hugo Wolfa stanowią dominujący element.