Partnerzy medialni:

Koncert 07.09.2012

Bilety 30 zł N / 15 zł U

Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, ul. Łąkowa 1/2 godz.19.00

Dan Tepfer USA – fortepian w projekcie Goldberg Variations

  • Projekt “Wariacje Goldbergowskie”. Jazzowe improwizacje jako repetycja każdej z Bachowskich wariacji.
Dan Tepfer U.S.A. Pianista i kompozytor pochodzenia amerykańskiego, jeden z najznakomitszych muzyków międzynarodowej sceny jazzowej. Urodzony w 1982 roku w Paryżu. Naukę gry na fortepianie rozpoczął w wieku 6 lat w Paris Conservatoire Paul Dukas. Już jako dziecko chętnie improwizował. Robiąc licencjat z astrofizyki na Uniwersytecie w Edynburgu, często grywał na scenie jazzowej. W tym czasie miał też krótki epizod jako dyrygent operowy. W 2005 roku po ukończeniu Boston’s New England Conservatory, gdzie doskonalił się pod okiem Danilo Perez, Dan przeprowadził się do Nowego Jorku. Szybko stał się znanym, cenionym muzykiem i kompozytorem. Przez gazety nazywany błyskotliwym (The Boston Globe), wybitnym (The Washington Post), niezwykle wyważonym (the New York Times), ze świetnym wyczuciem formy i pewnością gry (France’s Jazz Magazine), Tepfer koncertował zarówno solo jak i z towarzyszeniem orkiestry. Wydał kilka płyt m.in. Before the Storm (2005), Oxygen (2007), The improvisations in Twelve Keys (2009) oraz Five Pedals Deep (2010) jako trio z Thomasem Morganem (bas) i Tedem Poor (perkusja). W duecie z Lee Konitzem, jednym z najlepszych jazzowych saksofonistów, nagrał płytę Duos with Lee nazwaną przez JazzInsideNY „wskazówką dla ludzkiego potencjału”. Słuchając Dana Tepfera odnosi się wrażenie płynności, swobodnego ruchu, ale też stałości gry zakorzenionej w historii jazzu. Dzięki temu Tepfer tworzy nową historię tego gatunku. W 2011 muzyk wydał swój solowy album Goldberg Variations/Variations. Płyta jest swego rodzaju dialogiem jazzman’a z mistrzem muzyki dawnej. Między poszczególnymi, klasycznie zagranymi wariacjami Jana Sebastiana Bacha, Tepfer nagrał swoje własne improwizacje, podkreślając tym ponadczasowość i ciągłość muzycznych ekspresji.