Panel naukowy
Instytut Kultury Miejskiej w Gdańsku
Długi Targ  39/40

WSTĘP WOLNY

godz. 10.00 doc. dr inż. Andrzej Januszajtis, fizyk, popularyzator wiedzy o Gdańsku

Gdańsk i Gdańszczanie w czasach Goldberga

godz. 10.45 dr hab. Alina Ratkowska Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie

W uzupełnieniu encyklopedycznych danych…
Johann Benjamin Gross (1809-1848) –
życie i twórczość zapomnianego elbląskiego wirtuoza wiolonczeli i gdańskie ślady jego obecności

godz. 11.30 mgr Agnieszka Kubiak  Polska Akademia Nauk Biblioteka Gdańska

Z magazynów PAN Biblioteki Gdańskiej, czyli 400 lat kolekcjonerstwa

godz. 12.15  Aleksandra Kajdańska doktorantka na Uniwersytecie Warszawskim

Polonezy, Menuety, czy Anglezy czyli kilka słów o historii  osiemnastowiecznych  tańców w Gdańsku

  • doc. dr inż. Andrzej Januszajtis

andrzej_Urodzony w 1928 r. w Lidzie, wychowany w Lublinie, osiadł na Wybrzeżu w 1948 r. Studiował konstrukcję samochodów, pracował naukowo jako fizyk, ma za sobą również studia muzyczne. Jego pasją i specjalnością jest Gdańsk, jego historia i kultura. W latach 1990 – 1994 był przewodniczącym pierwszej wyłonionej w wolnych wyborach Rady Miasta Gdańska. W 2002 r. otrzymał godność Honorowego Obywatela Gdańska. Kieruje zespołem, który przywrócił do życia zegar astronomiczny z 1470 r. w kościele Mariackim. Jest prezesem Stowarzyszenia „Nasz Gdańsk”, towarzystwa „Horologium” i Towarzystwa Promocji Młodych Skrzypków im. Aleksandry Januszajtis. Autor kilkuset publikacji – artykułów, felietonów prasowych i książek.Urodzony w 1928 r. w Lidzie, wychowany w Lublinie, osiadł na Wybrzeżu w 1948 r. Studiował konstrukcję samochodów, pracował naukowo jako fizyk, ma za sobą również studia muzyczne. Jego pasją i specjalnością jest Gdańsk, jego historia i kultura. W latach 1990 – 1994 był przewodniczącym pierwszej wyłonionej w wolnych wyborach Rady Miasta Gdańska. W 2002 r. otrzymał godność Honorowego Obywatela Gdańska. Kieruje zespołem, który przywrócił do życia zegar astronomiczny z 1470 r. w kościele Mariackim. Jest prezesem Stowarzyszenia „Nasz Gdańsk”, towarzystwa „Horologium” i Towarzystwa Promocji Młodych Skrzypków im. Aleksandry Januszajtis. Autor kilkuset publikacji – artykułów, felietonów prasowych i książek.

  • dr hab. Alina Ratkowska

alina2Zdobyła I nagrodę (ex aequo) Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardi w Bolonii w 2005 roku. Prowadzi klasę klawesynu w  Uniwersytecie  Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Od roku 2011 jest kierownikiem artystycznym poznańskiego zespołu wokalno-instrumentalnego „Musica Maxima”.
W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie, którą prowadził Andrea Marcon. W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, w klasie prof. Leszka Kędrackiego. Jest absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej w 2009 roku. W 2009 otrzymała tytuł doktorski Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą „Sztorm Roku”. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. W 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej „Van Vlaanderen” w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto. Jest inicjatorką i dyrektorem Festiwalu Goldbergowskiego w Gdańsku. W swoim dorobku ma kilka płyt CD, z których debiutancka Wariacje Goldbergowskie J.S. Bacha uzyskała dwie nominacje do nagrody muzycznej FRYDERYK. Ponadto dokonała premierowego nagrania koncertów klawesynowych Johanna Jeremiasa du Graina (†1756 Gdańsk) którym poświęcona została również książka wydana przez UMFC w Warszawie w 2013 r. Artystka wykonuje również muzykę współczesną, mając na swoim koncie kilkanaście prawykonań utworów polskich kompozytorów napisanych na klawesyn.

  • mgr Agnieszka Kubiak

kubiakMuzykolog (Uniwersytet Jagielloński, Kraków).W PAN Bibliotece Gdańskiej prowadzi Pracownię Muzykologiczną, w której zajmuje się gromadzeniem i opracowaniem zbiorów muzycznych: rękopisów, starodruków, druków XIX. wieku oraz współczesnych. Współpracuje z polskimi i zagranicznymi instytucjami kultury, propagując muzykę, która w ciągu wieków znalazła schronienie w PAN Bibliotece Gdańskiej (m. in. Muzeum Narodowe w Gdańsku, Bayerische Akademie der Wissenschaften Musikhistorische Kommission, Universita degli Studi di Padova, Akademie der Wissenschaften und der Literatur, Mainz, Zentrum für Telemann-Pflege und -Forschung Magdeburg). Dzięki kooperacji z dr hab. Andrzejem Szadejko (Akademia Muzyczna w Gdańsku) współrealizuje unikatowy, długofalowy projekt „Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN”. Umożliwia on odtworzenie muzyki dawnego Gdańska w ramach jednego z koncertów Festiwalu Goldbergowskiego, oraz dokonanie profesjonalnego nagrania w postaci dostępnych w sprzedaży płyt.

  • mgr Aleksandra Kajdańska

agnieszka_Teatrolog, tancerka, historyk tańca i ubioru, doktorantka na Uniwersytecie Warszawskim. Członkini The Costume Society w Londynie oraz Polskiego Instytutu Studiów nad Sztuką Świata. Zajmuje się tańcem historycznym, zwłaszcza historią tańca w Gdańsku i próbuje odtwarzać tańce z zachowanych źródeł. Autorka artykułów Fashion and style in the 18th century Gdańsk as reflected in the works of Daniel Chodowiecki.(2008), Od rytuału do sceny. Taniec w Yunnanie, jego przeszłość i współczesność (2012), Von Unterschiedlichen Täntzen: The Diary of Georg Schroeder and the Tradition of Dance Culture in Gdansk in the Second Half of the 17th Century, (2012), Cheongsam – czytając  ubiór. Pochodzenie, kreatorzy, innowacje.(2014),   oraz współautorka dwóch książek Chiny. Leksykon: historia, gospodarka, kultura (2005)  Jedwab. Szlakiem dżonek i karawan (2007). Pomagała przy redakcji tekstu podręcznika tańca Gottfrieda Tauberta dla angielskiej edycji tłumaczonej przez Tildena Russella (2012). The Compleat Dancing Master. A translation of Gottfried Taubert’s Rechtschaffener Tantzmeister (1717).