niedziela 7.09. godz. 17.00

Kościół Św. Trójcy

Goldberg Baroque Ensemble

soliści:

Ingrida Gápová-sopran, Sophie Harmsen-alt, Jan Kobow-tenor, Marek Rzepka-bas

Andrzej Szadejko-dyrygent

709

Orkiestra Barokowa

Zespół powstał w 2008 roku w Gdańsku, w mieście o bogatych tradycjach muzycznych, w którym działali uczniowie m.in. J. J. Frobergera, J. P. Sweelincka, G. Ph. Telemanna i J. S. Bacha.

Założycielem i dyrygentem GBE jest Andrzej Mikołaj Szadejko.

f1

W skład zespołu wchodzą instrumentaliści, absolwenci Royal Academy of Music w Londynie, Koninklijk Conservatorium w Hadze, Schola Cantorum Basiliensis w Bazylei, a także polskich uczelni muzycznych, grając na oryginalnych instrumentach lub ich kopiach, zgodnie z dawną praktyką wykonawczą. Częścią zespołu jest również wokalna grupa kameralistów (12-16 osób), występująca także a cappella pod nazwą Goldberg Vocal Ensemble.

Goldberg Baroque Ensemble we współpracy z Biblioteką Gdańską Polskiej Akademii Nauk realizuje projekt “Muzyczne Dziedzictwo Miasta Gdańska” mający na celu dokumentację fonograficzną muzykaliów zachowanych w zbiorach bibliotecznych. Do tej pory ukazały się cztery płyty z serii:

  • “Gdańskie Królestwo Kantat-Kantaty Adwentowe” (DUX),
  • “Gdańskie Królestwo Kantat-Kantaty Bożonarodzeniowe” (Sarton)
  • “Gdańskie Królestwo Kantat-Kantaty Wielkopostne” (Sarton)
  • “Johann B. Ch. Freislich Passio Christi” (Sarton)
  • “Gdańskie Królestwo Kantat-Kantaty Wielkanocne” (Sarton) Nominacja do nagrody FRYDERYK 2013
bg

Zespół specjalizuje się w prezentacji repertuaru siedemnasto- i osiemnastowiecznego z centralnej Europy, głównie z regionu bałtyckiego.

Kompozycje ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej

Ingrida Gápová – sopran

Urodziła się na Słowacji. Edukację muzyczną rozpoczęła w wieku 6 lat, grając na fortepianie. Naukę kontynuowała w Konserwatorium w Zilinie (Słowacja) w klasie śpiewu, a następnie w Akademii Muzycznej w Bańskiej Bystrzycy. Jest absolwentką Wydziału Wokalno-Aktorskiego Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie śpiewu prof. Hanny Michalak. Dwukrotna stypendialistka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
gapoLaureatka wielu konkursów wokalnych, między ostatnimi jest to 3. miejsce oraz 5 nagród specjalnych na 48. Międzynarodowych konkursie Antonína Dvořáka w Republice Czeskiej.
W repertuarze operowym artystki znajdują się m.in.: partie Paminy oraz I Damy z Czarodziejskiego fletu Mozarta (Opera Bałtycka Gdańsk, Opera Nova Bydgoszcz), Zuzanny oraz Barbariny z Wesela Figara Mozarta (Teatr Wielki Warszawa, Opera Bałtycka Gdańsk), Micaëli z Carmen Bizeta (Opera Bałtycka Gdańsk), Małgosi z Jasia i Małgosi Humperdincka Opera Nova Bydgoszcz), Xenii z Borysa Godunowa Musorgskiego (Teatr Wielki Warszawa), Anniny z Traviaty Verdiego (Opera Bałtycka Gdańsk), Hanny ze Strasznego dworu Moniuszki (Opera Nova Bydgoszcz), Belindy z Dydony i Eneasza Purcella (Opera Nova Bydgoszcz).
W sezonie 2009/2010 na deskach Opery Narodowej w Warszawie kreowała postać She w prapremierze opery The Sudden Rain Aleksandra Nowaka z którego utworami wystąpiła również na otwarciu Festiwalu Warszawska Jesień w 2013 roku.
Współpracuję z Operą Bałtycką w Gdańsku oraz z Teatrem Wielkim w Warszawie. Nagrała z zespołem Goldberg Baroque Ensemble dla Sarton records światowe premiery Christmas Cantatas of 18th century Gdansk; Lent Cantatas of 18th century Gdansk oraz Passio Christi – Johann Balthasar Christian Freislich.
W październiku 2013 została zaproszona przez zespół muzyki współczesnej TAC na koncert w Santiago de Compostela (Hiszpania). Z tym samym zespołem wystąpi na Festiwalach muzyki współczesnej w Cuenca oraz Granadzie w Hiszpanii.

Sophie Harmsen 

Urodziła się w Kanadzie, w rodzinie niemieckich dyplomatów. Dorastała w Cape Town, w Republice Południowej Afryki, gdzie rozpoczęła studia, które ukończyła z wyróżnieniem. Podczas swojego pobytu w RPA została członkiem Cape Town Opera Studio, gdzie tworzyła kreacje, m.in.: Mercedes w Carmen Bizeta, księcia Orlowsky’ego, w Zemście nietoperza Johanna Straussa, czy Drugiej Damy w Czarodziejskim flecie Mozarta. W 2007 roku przeniosła się do Niemiec, a w 2009 roku rozpoczęła studia u Prof. Dr. Edith Wiens. Sophie Hansen jest laureatką Międzynarodowego Konkursu im. Roberta Schumanna w Zwickau i prestiżowego konkursu dla śpiewaków, Bundeswettbewerb Gesang.
harmsenSophie Hansen ma na swoim koncie wiele kreacji operowych na największych scenach Europy, m.in.: Stefana w Romeo i Julia Charlesa Gounoda w Landestheater w Innsbrucku; Dorabelli w Cosi fan tutte w Grand Théatre w Luxemburgu i w Operze w Dijon (pod dyrekcją Christophe Rousseta); Matyldy w operze Otto Georga Philippe’a Telemanna w Luxemburgu i w Metz. Odbyła tournée wraz z zespołem Collegium 1704 pod dyrekcją Václava Luksa z operą Josefa Myslivečka, Olimpiada. Zespół wystąpił w operach w Pradze, Caen, Dijon, Luxemburgu i w Wiedniu.
Sophie Harmsen z powodzeniem wykonuje repertuar solowy i oratoryjny na największych festiwalach muzycznych w Europie. Do bardziej znaczących występów należą: Pasja wg św. Jana Johanna Sebastiana Bacha pod dyrekcją Roberta Wilsona na Schleswig Holstein Musik Festival, Mesjasz Georga Friedricha Händla z Israel Philharmonic Orchestra pod dyrekcją Helmutha Rillinga na Internationale Bachakademie w Stuttgarcie. Występowała również na takich festiwalach jak: The Rheingau Musik Festival, Musikfest Stuttgart, Bachfest Leipzig, Prague Spring Festival, Oregon Bach Festival, Telemann Festtage, Brühler Schlosskonzerte.
Brała udział w projektach z najkiększymi zespołami muzycznmi Europy: Münchener Kammerorchester (Mozart Msza c-moll), RIAS Kammerchor (Schubert, Msza Es-dur), Radio Symphony Orchestra Stuttgart (Rihm, Deus Passus), Gewandthausorchester (Bach, Oratorium na Boże Narodzenie), Helsinki Philharmonic Orchestra (Händel, Mesjasz) Musikpodium Stuttgart (Mozart, Msza c-moll), Collegium 1704 (Bach, Wielka Msza h-moll), Anima Eterna (Mozart, Requiem), Das Neue Orchester (Kantaty Jana Sebastiana Bacha), Capella Augustina (Haydn, Lo Speziale), Scottish Ensemble Glasgow (Britten, Phaedra), Kölner Kammerorchester (Mozart, Requiem), Crane School of Music New York (Bach, Wielka Msza h-moll), Lahti Symphony Orchestra (Schumann, Das Paradies und die Peri), Les Paladins (Pergolesi, Stabat Mater), Nürnberger Symphoniker (Bach, Magnificat), Le Concert Lorrain (Bach, Pasja wg św.Jana).
Nadchodzące projekty artystki to recital solowy z orkiestrą Concerto Köln na festiwalu Niedersächsische Musiktage, Oratorium na Boże Narodzenie Bacha z Gewandthausorchester, koncert pieśni Händla i Charpentiera z zespołem Konzerthausorchester Berlin, Lobgesang Mendelssohna z Beethoven Orchester Bonn, Kantaty Bacha z zespołem Stuttgarter Kantorei, Pasja wg. Św. Mateusza Bacha z Musikpodium Stuttgart, koncerty z Collegium 1704, z którym po raz pierwszy wystąpi na prestiżowym Salzburger Festspiele.

Jan Kobow

Urodził się i wychował w Berlinie. Swoją przygodę ze śpiewem rozpoczął w Chórze Katedralnym prowadzonym przez Christiana Grube. Studiował grę na organach w Schola Cantorum w Paryżu i muzykę kościelną na Hochschule für Musik und Theater w Hannoverze, którą ukończył w 1994 roku. Studia wokalne rozpoczął na Hochschule für Musik und Theater w Hamburgu, w klasie Sabiny Kirchner, którą ukończył w 1999 roku.
Kasteelheer-JanKobow2Na polu wykonawstwa muzyki dawnej, która leży w ścisłych zainteresowaniach artysty, pracował m.in.: z Nikolasem Harnoncourtem, z Johnem Elliotem Gardinerem i jego Monteverdi Choir nad słynnym projektem Bach Cantata Pilgrimage, w którym to zostały zarejestrowane wszystkie kantaty lipskiego kantora; Ludgerem Rémy, z którym w 2002 roku nagrał kilka kantat niemieckiego przedstawiciela baroku, Gottfrieda Heinricha Stölzela; Philippem Hereweghe, pod kierunkiem którego nagrał w 2003 i w 2007 roku, wraz ze słynnym zespołem Collegium Vocale Ghent, kantaty J.S.Bach i pod kierunkiem którego wykonał partię Ewangelisty w Pasji wg św.Jana Bacha; Hermannem Maxem, z którym w 2008 roku nagrał Pasję wg św. Jana, zaaranżowaną przez Roberta Schumanna, kreacja Kobowa została entuzjastycznie przyjęta przez krytykę.

Artysta chętnie sięga po repertuar operowy. W 2004 roku wcielił się w rolę Telemaco w dziele Powrót Ulissesa do ojczyzny Claudio Monteverdiego w  Theatre Royal de la Monnaie. Opera została wykonana w Nowym Jorku, w Caen i w Luxemburgu. W 2007 roku wykonał partię Ulissesa w tejże operze na koncertowym wykonaniu z orkiestrą  Les Talens Lyriques, pod kierunkiem Christophe Rousseta.
Tenor z zamiłowaniem wykonuje repertuar romantyczny z towarzyszeniem instrumentów historycznych. Śpiewał: Piękną młynarkę i Łabedzi śpiew Franza Schuberta z, towarzyszącym mu na historycznym fortepianie, Kristianem Bezuidenhoutem; Pieśni, do słów Goethego, romantycznego kompozytora, Siegmunda von Seckendorff z Ludgerem Rémy na pianoforte; Pieśni i Ballady Carla Loewe z pianistą Cordem Garben. W 2010 roku artysta został zaproszony do projektu Radia Bremen, Sammlung von Musik-Stücken alter und neuer Zeit, w którym to zostało nagrane 70 kompozycji Roberta Schumanna, które publikował w czasopiśmie Neue Zeitschrift für Musik  w latach 1838-1841. Obok Kobowa wystąpiły takie gwiazdy, jak Veronika Winter czy Andreas Pruys.

Jan Kobow jest współzałożycielem i zarazem członkiem zespołu Himlische Cantorey, z którym wykonał i nagrał dzieła barokowe, m.in.:  Claudio Monteverdiego, Johna Dowlanda, Dietricha Buxtehude, C.Ph.E. Bacha czy Matthiasa Wekmanna.