Pomysłodawca i dyrektor

dr hab. Alina Ratkowska 

W 2006 roku zainicjowała Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który w ciągu dekady stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce.

Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardi w Bolonii w 2005 roku. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu, a w kadencji 2016-2020 pełni obowiązki Kierownika Katedry Organów i Klawesynu tej uczelni.

W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie, w klasie prof. Leszka Kędrackiego. W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie, którą prowadził Andrea Marcon. Kształciła się także pod kierunkiem Jörga Andreasa Böttichera, Jespera B. Christensena (Generalbass) i Johanna Sonnleitnera (gra na pianoforte/kameralistyka).

Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich, które prowadzili profesorowie klawesynu:
Jaques Ogg , Nicholas Parle, Peter Holman, Mark Kroll, Ketil Haugsand, Christiane Jaccotett, Kenneth Gilbert, Jos van Immersel, Andreas Staier. Brała także udział w pięciotygodniowym kursie pianistycznym w Wesleyan University (USA), w klasie fortepianu prof. Donalda Curriera z Yale School of Music, a także w kursach gry na pianoforte Geoffrey'a Lancastera. Miała też okazję uczyć się prywatnie u Gustava Leonhardta.

Alina Ratkowska jest absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej, na Wydziale Zarządzania i Ekonomii. W roku 2009 otrzymała stopień doktora sztuki muzycznej przyznany przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, a w roku 2014 stopień doktora habilitowanego przyznany przez Akademię Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą Sztorm Roku. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. W 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.

Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN. Z zespołem tym dokumentuje muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton). W latach 2011-2014 prowadziła poznański zespół wokalno-instrumentalny Musica Maxima.

Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn, prezentując niejednokrotnie premierowe utwory solowe i kameralne współczesnych polskich twórców. W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. Jesienią 2016 wydała CD "Le Clavecin Moderne" w całości poświęconą współczesnej polskiej muzyce na klawesyn solo. Płyta uzyskała nominację Akademii Fonograficznej do nagrody „Fryderyk” 2017 w kategorii Album Roku Recital Solowy.