Piątek 3.09. godz. 20:00

Oblackie Centrum Edukacji i Kultury
ul. Elżbietańska 9/10 Gdańsk

PROGRAM

W programie utwory Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla i gdańskiego kapelmistrza Johanna Valentina Medera

Jakub Józef Orliński - kontratenor
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Capella Regia Polona (Polska)
Krzysztof Garstka – klawesyn/prowadzenie

Jakub Józef Orliński
Kontratenor urodzony w 1990 roku w Warszawie. W 2020 roku otrzymał “Paszport Polityki”, rok wcześniej nagrodę fonograficzną Opus Klassik i nagrodę magazynu “The Gramophone” dla najlepszego młodego artysty.
Jest absolwentem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie śpiewu prof. Anny Radziejewskiej. Uczestniczył w Akademii Operowej Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, gdzie pobierał lekcje u Eytana Pessena i Matthiasa Rexrotha. W latach 2015–2017 kształcił się w nowojorskiej Juilliard School, w klasie Edith Wiens.
W 2012 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie im. Rudolfa Petraka w Žilinie i nagrodę specjalną na VI Europejskim Konkursie Śpiewu Operowego DEBIUT 2012 w Weikersheim. Kolejne sukcesy przyszły w 2015 roku, kiedy zdobył I nagrodę Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Marcelli Sembrich-Kochańskiej (Marcella Sembrich International Vocal Competition) w Nowym Jorku, rok później wywalczył II nagrodę regulaminową w kategorii głosów męskich podczas IX Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki. W tym samym roku został zwycięzcą Grand Finals w Metropolitan Opera National Council Auditions. W 2018 roku wytwórnia Erato/Warner Classics, wydała jego debiutancki album, “Anima Sacra”, z towarzyszącym mu zespołem Il pomo d’oro pod batutą Maksima Emelyanycheva.
Jakub Józef Orliński świętuje także sukcesy jako tancerz break dance’u. Zdobył czwarte miejsce w konkursie Red Bull BC One Poland Cypher, drugie miejsce w konkursie Stylish Strike – Top Rock, podobnie uplasował się w konkursie The Style Control. Był zapraszany także do udziału w kampaniach reklamowych takich marek jak: Levis, Nike, Turbokolor, Samsung, Mercedes-Benz, MAC Cosmetics, Dannon i Algida występując jako tancerz, model i akrobata. W 2013 roku razem z Arte Dei Suonatori śpiewał w “Mesjaszu” Georga Fridericha Händla w Filharmonii Poznańskiej. Wiosną 2014 roku w niemieckim Aachen Theater wykonywał rolę Ruggiero w “Alcinie” tego samego kompozytora. Jesienią tegoż roku śpiewał jako Naricsio w “Agrippinie” Händla w Teatrze Stanisławowskim w Warszawie. 2015 rok dla Orlińskiego to m.in. występy w Leipzig Ballet – Oper Leipzig podczas spektaklu baletowego “Othello” z choreografią Mario Schrödera – gdzie wcielił się w rolę Szekspira. Rok później zadebiutował z amerykańską Houston Symphony Orchestra w Händlowskim “Mesjaszu”, jeden z występów odbył się w słynnej Carnegie Hall w Nowym Jorku. W lutym 2017 roku wykonywał rolę Ottone w “Agrippinie” w Meredith Wilson Theater w Nowym Jorku. Podczas Festival d’Aix-en-Provence śpiewał partię Orimeno w “Erismenie” Francesco Cavalliego. Jesienią 2017 zadebiutował w Oper Frankfurt w tytułowej roli “Rinalda” Händla, w roku 2019 w tym samym teatrze występował w „Rodelindzie” w partii Unulfo.
Do najważniejszych występów artysty ostatnich sezonów należą: solowy recital w Carnegie Hall, amerykański debiut operowy w San Francisco Opera w roli Armindo w Partenope, debiut w Opernhaus Zürich w roli Cyrusa w Belshazzar pod dyrekcją Laurence’a Cummings, debiut przed publicznością rosyjską podczas wyprzedanych koncertów inaugurujących nową salę koncertową Zaryadye Hall w Moskwie; debiut w Filharmoni Narodowej w Warszawie
(„Mesjasz” G.F Händla), czy występ podczas Montreal Bach Festival. Ponadto Jakub Józef Orliński zachwycił krytykę muzyczną solowymi recitalami w Wigmore Hall, na Verbier Festival i podczas występów w Hiszpanii, Belgii, Polsce, Niemczech, i Holandii.

I skrzypce Michał Piotrowski – koncertmistrz, Alicja Sierpińska, Joanna Crosetto
II skrzypce Joanna Gręziak, Ludmiła Piestrak, Katarzyna Cendlak
altówki Kacper Szpot, Ludmiła Piestrak
wiolonczela Maria Piotrowska
kontrabas Grzegorz Zimak
teorba Filip Zieliński
obój Agnieszka Mazur
klawesyn/prowadzenie Krzysztof Garstka

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona został powołany we wrześniu 2018. Repertuar zespołu obejmuje muzykę polskiego i europejskiego baroku – dzieła oratoryjno-kantatowe, opery i muzykę instrumentalną. W skład zespołu wchodzą młodzi i utalentowani instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, grający na instrumentach z epoki lub ich kopiach. Muzycy współpracują zarówno z najlepszymi polskimi, jak i zagranicznymi zespołami. Funkcję kierownika muzycznego zespołu pełni klawesynista – Krzysztof Garstka.

Krzysztof Garstka – klawesynista i pedagog, z zamiłowania oraz zawodu związany przede wszystkim ze światem dawnej opery oraz XVII- i XVIII-wiecznej muzyki wokalno-instrumentalnej. Od czasów studenckich zafascynowany operą, swoje zamiłowanie do muzyki wokalnej rozwinął dzięki kontaktowi i współpracy z czołowymi polskimi wokalistami – Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Jadwigą Rappé oraz Arturem Stefanowiczem. Pierwsze kroki w prowadzeniu zespołów stawiał z założoną przez siebie orkiestrą instrumentów historycznych Gradus ad Parnassum, z którą zrealizował takie produkcje operowe, jak La Serva Padrona Giovanniego Battisty Pergolesiego, Il Coronazione di Poppea Claudio Monteverdiego oraz Aci, Galatea e Polifemo Georga Friedricha Haendla. Jako członek-założyciel stowarzyszenia Dramma per Musica rokrocznie bierze czynny udział w kolejnych edycjach Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie.
W 2018 roku uzyskał stopień doktora w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Organów i Klawesynu. W warszawskiej uczelni ukończył również studia klawesynowe w klasie Aliny Ratkowskiej oraz Leszka Kędrackiego. Jest także absolwentem studiów podyplomowych w klasie Andrei Marcona w Schola Cantorum Basiliensis (Szwajcaria) oraz stypendystą programu Erasmus-Socrates, w ramach którego odbył półroczne studia pod kierunkiem Evy Marii Polerus oraz Michaela Hella w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Grazu (Austria). Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Jespera Christensena, Marieke Spaans i Nicholasa Parle’a.
Kilkukrotnie nagradzany podczas konkursów klawesynowych, m.in. pierwszą nagrodą w I Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu (2009), wyróżnieniem podczas konkursu Praskiej Wiosny (Prazskie Jaro, 2017) oraz trzecią nagrodą w XVII Konkursie Klawesynowym Paola Bernardi w Bolonii (2017).
W 2018 roku objął stanowisko kierownika muzycznego Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Z zespołem tym poprowadził m.in. szereg spektakli operowych (Rodelinda Georga Friedricha Händla, L’Orfeo Claudio Monteverdiego, Scene Buffe Alessandro Scarlattiego, Dido and Aeneas Henry’ego Purcella) oraz koncertów oratoryjno-kantatowych i instrumentalnych.

PROGRAM

Johann Sebastian Bach – Kantata Widerstehe doch der Sunde, BWV 54
Aria Wiederstehe doch der Sunde
Recitativo Die Art verruchter Sunde
Aria Wer Sunde tut, der ist von Teufel

Georg Friedrich Händel – Concerto Grosso op. 6 nr 4
Larghetto affettuoso
Allegro
Largo e piano
Allegro

Johann Sebastian Bach – Kantata Ich habe genug, BWV 82
Aria Schlummert ein, ihr matten Augen

Johann Sebastian Bach – Kantata Vergnugte Ruh, BWV 170
Aria Vergnugte Ruh

——————— przerwa ——————————

Johann Valentin Meder – Der Polnischer Pracher
Preludio
Choral
Finale
Aria

Georg Friedrich Händel – Aria Tolomeo Stille amare z opery Tolomeo, Re di Egitto

Georg Friedrich Händel
Aria Unulfo Fra tempeste z opery Rodelinda

Johann Valentin Meder – Ciaccona

Georg Friedrich Händel
Aria + Recitativo Ottona Voi che udite z opery Agrippina

Georg Friedrich Händel
Aria Arsace Furibondo spira il vento z opery Partenope