Piątek 10.09. godz. 20:00

Oblackie Centrum Edukacji i Kultury
ul. Elżbietańska 9/10 Gdańsk

PROGRAM

Andreas Hakenberger – Motety

 

Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis (Polska)
Zespół Musica Fiorita (Szwajcaria)
Jan Łukaszewski – dyrygent

Jan Łukaszewski​ jest znakomitym dyrygentem, cenionym pedagogiem oraz wybitnym organizatorem życia muzycznego.

Od roku 1983 prowadzi ​ Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis​, z którym dokonał blisko 700 prawykonań, nagrał kilkaset audycji radiowych i telewizyjnych oraz ponad 80 płyt, które były 22 razy nominowane, a pięciokrotnie nagrodzone Fryderykiem oraz dwukrotnie wyróżnione Orphée D’or − nagrodą Academie du Disque Lyrique. Dyrygował kilkoma tysiącami koncertów w Polsce, a także w niemal we wszystkich krajach Europy, USA, Kanadzie, Chinach i Japonii. Jest uznanym jurorem w konkursach muzycznych w Polsce, a także w Japonii, Walii, na Litwie, we Włoszech, Szwajcarii, Anglii, Francji oraz Niemczech.

Jest jurorem a jednocześnie dyrygentem prawykonań utworów chóralnych nagrodzonych w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra Nova. Jan Łukaszewski urodził się w gdańskiej Oliwie. Od roku 2006 w malowniczej scenerii parku Oliwskiego odbywa się Międzynarodowy Festiwal Mozartowski ​ Mozartiana​, którego Jan Łukaszewski jest pomysłodawcą i dyrektorem artystycznym. Prowadzone przez Jana Łukaszewskiego finałowe koncerty festiwalowe, rozgrywające się w zabytkowej katedrze oliwskiej, goszczą najwybitniejszych solistów oraz renomowane europejskie zespoły instrumentalne i są retransmitowane do wielu krajów Europy. Jan Łukaszewski i Wiesława Łukaszewska, śpiewaczka, a prywatnie żona dyrygenta, prowadzą Chór Chłopięco Męski − Pueri Cantores Olivenses, z którym z sukcesami występowali na kilku kontynentach.

Janowi Łukaszewskiemu dedykowali swoje utwory najwybitniejsi współcześni polscy kompozytorzy, m.in. Krzysztof Penderecki, Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Edward Pałłasz, Paweł Łukaszewski, Andrzej Koszewski, Krzesimir Dębski, Juliusz Łuciuk. Pod Jego dyrekcją śpiewały m.in. Julia Leżniewa, Simone Kermes i Emma Kirkby. Pod Jego batutą grały Sinfonia Varsovia, NOSPR, Academy of Ancient Music, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra. To właśnie ze współpracy z takimi gigantami muzyki zrodziły się wspaniałe płyty i koncerty na najwyższym światowym poziomie.

 

Jan Łukaszewski dokonał wraz z Polskim Chórem Kameralnym pierwszego nagrania kompletu utworów Krzysztofa Pendereckiego na chór a cappella, a przy współpracy ze szwajcarskim zespołem instrumentów dawnych Musica Fiorita pionierskiego nagrania zachowanego kompletu 55 motetów Andreasa Hakenbergera. Jan Łukaszewski w niedościgniony sposób interpretuje utwory chóralne oraz oratoryjne. Potrafi odkryć najgłębsze intencje żyjącego na przełomie XVI i XVII w. kompozytoragdańskiego Andreasa Hakenbergera, ale i żyjącego na przełomie XX i XXI w. Krzysztofa Pendereckiego. Jego znakami rozpoznawalnymi są bezbłędna intonacja, idealna proporcja głosów i precyzja w prowadzeniu zamysłu kompozytorskiego połączone z twórczą odwagą interpretacyjną. Słynie z mistrzowskich wykonań skomplikowanych fakturowo, harmonicznie i rytmicznie utworów muzyki współczesnej. Jan Łukaszewski jest profesorem sztuk muzycznych, otrzymał wiele prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in. Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2008), Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski (2018), nagrodę Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2020). W roku 2021, decyzją Rady Akademii Fonograficznej, „za wybitne osiągnięcia artystyczne” Jan Łukaszewski został uhonorowany Złotym Fryderykiem. Jednak największym osiągnięciem artystycznym Jana Łukaszewskiego jest wierna i liczna widownia, która niezmiennie, od blisko czterdziestu lat entuzjastycznie przyjmuje koncerty prowadzone przez Maestro Łukaszewskiego.

fot. Grzegorz Mehring

Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis jest wybitnym, profesjonalnym zespołem chóralnym dysponującym niepowtarzalną barwą, najwyższymi umiejętnościami technicznymi oraz niespotykanie szerokim repertuarem.

Sława chóru, który sięga wyżyn estetycznych, dotarła nie tylko do najważniejszych sal koncertowych w Polsce, ale także do wielu znaczących ośrodków muzycznych w Europie, Ameryce Północnej oraz Azji. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis powstał w 1978 roku z inicjatywy Ireneusza Łukaszewskiego, który był jego pierwszych dyrektorem artystycznym. W roku 1983 kierownictwo artystyczne nad zespołem przejął brat założyciela – Jan Łukaszewski.

Zespół wykonuje utwory o zróżnicowanej formie i stylistyce: od muzyki a cappella po duże formy oratoryjne, operowe i symfoniczne, od muzyki renesansowej, barokowej i klasycznej, po utwory romantyczne i współczesne. Zespół dokonał blisko 700 prawykonań, wśród których były dzieła Henryka Mikołaj Góreckiego, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Pendereckiego. Swoje utwory dedykowali chórowi m.in. Wojciech Kilar, Augustyn Bloch, Krzysztof Meyer, Edward Pałłasz, Juliusz Łuciuk, Andrzej Koszewski, Krzysztof Penderecki, Paweł Łukaszewski, a także kompozytorzy zagraniczni.

Twórcy, którzy powierzyli zespołowi swoje utwory, zgodnie potwierdzają jego najwyższy kunszt wokalny: wyrównane głosy, perfekcję intonacyjną, zdolność do precyzyjnego artykułowania tekstu słownego oraz tekstu muzycznego, a także umiejętność odczytywania najgłębszych intencji kompozytorskich. Zespół cieszy się od lat opinią wszechstronnego chóru o unikatowej barwie głosów, co otworzyło zespołowi możliwość współpracy z tak znakomitymi orkiestrami, jak: Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Academy of Ancient Music, Divino Sospiro, Neue Düsseldorfer Hofmusik, Concilium Musicum Wien, Akademie für Alte Musik Berlin, Venice Baroque Orchestra oraz z tak wybitnymi dyrygentami chóralnymi, jak: Eric Ericson, Uwe Gronostay czy Stephen Layton. Panowanie chóru nad, nawet najbardziej skomplikowaną, materią dźwiękową sprawia, że Zespół był i jest zapraszany na tak prestiżowe festiwale muzyczne, jak: Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Soundstreams, Muzyka w Starym Krakowie, Poznańska Wiosna Muzyczna, Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater, Bydgoski Festiwal Muzyczny czy Warszawskie Spotkania Muzyczne. Zespół koncertował na trzech 1kontynentach: od Japonii, przez Niemcy, Austrię, Włochy, Szwajcarię, Holandię, Belgię, Francję oraz Hiszpanię, po Stany Zjednoczone Ameryki Północnej i Kanadę. Polski Chór Kameralny z powodzeniem nagrywa płyty oraz audycje muzyczne dla polskich i zagranicznych rozgłośni radiowych oraz stacji telewizyjnych, m.in. dla TVP (w tym komplet 68 ofertoriów Giovanniego P. da Palestriny), dla Dutch Radio, Sender Freies Berlin, Westdeutscher Rundfunk oraz dla ZDF (drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej). W dorobku fonograficznym zespołu znajduje się ponad 80 płyt, z których statystycznie co czwarta była nominowana, a pięć zostało nagrodzonych Fryderykiem – nagrodą polskiej Akademii Fonograficznej.

 

Nagrania chóru potwierdzają nie tylko jego perfekcje wykonawczą, ale także jego urzekającą, natychmiast rozpoznawalną barwę, którą porównywano do barw najszlachetniejszych instrumentów lutniczych czy najpiękniejszych głosów ptaków. Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, jako pierwszy zespół na świecie, nagrał komplet utworów na chór a cappella Krzysztofa Pendereckiego, za które to nagrania w roku 2010 i 2014 zespół otrzymał nagrody Orphée D’or przyznawane przez Academie du Disque Lyrique. Zespół wielokrotnie interpretował utwory Maestro Pendereckiego w obecności kompozytora, a nawet pod Jego dyrekcją. Polski Chór Kameralny dostąpił zaszczytu światowego prawykonania Jego drugiej autorskiej wersji Missa Breavis. W roku 2013 Polski Chór Kameralny, pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego, z towarzyszeniem szwajcarskiego zespołu instrumentalnego Musica Fiorita dokonał pierwszego nagrania 55 zachowanych motetów gdańskiego kompozytora Andrzeja Hakenbergera (1574–1627). Dwupłytowy album z tymi nagraniami ukazał się w 2018 roku w wydawnictwie Naxos. Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis jest Instytucją Kultury Miasta Gdańska. Do dzisiaj, w dwudziestoczteroosobowym zespole śpiewało łącznie ponad sto czterdzieści osób. Zespół należy do Europejskiego Stowarzyszenia Profesjonalnych Chórów Kameralnych TENSO, jest organizatorem wielu cenionych projektów artystycznych, takich jak: Dni Bachowskie czy Międzynarodowy Festiwal Chopin w Gdańsku. Od roku 2006 Zespół jest producentem Międzynarodowego Festiwalu Mozartowskiego Mozartiana, w którym także bierze udział jako sceniczny wykonawca.

Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego jest unikatowym w skali światowej zjawiskiem kulturalnym. Zespół nieustannie stawia sobie ambitne wyzwania artystyczne, 2które znacząco wzbogacają uniwersalną kulturę chóralną i wyznaczają estetyczne wzory dla kolejnych pokoleń dyrygentów i śpiewaków chóralnych.

fot. Renata Dąbrowska.

MUSICA FIORITA

Od ponad 30 lat zespół MUSICA FIORITA, prowadzony przez Danielę Dolci specjalizuje się w wykonawstwie muzyki renesansu i baroku. Grupa stara się odnosić do praktyk historycznie poinformowanego wykonawstwa i dokłada wszelkich starań, aby zachować wierność oryginalnym partyturom, przy jednoczesnej dbałości o żywiołowoś
swoich występów.
Musica Fiorita wykonuje długo zapomniane utwory osadzając je w muzyczno-społecznym kontekście epoki. Co więcej, zespołowi udaje się odtworzyć subtelności głębokich emocji i afektów, typowych dla muzyki baroku, dzięki czemu wykonania zespołu są niezwykle autentyczne.
Członkowie zespołu pochodzą z różnych stron świata, posługują się wieloma językami, jednoczy ich jednak język muzyki i podobne jej rozumienie dzięki studiowaniu w Schola Cantorum Basiliensis – Instytucie Muzyki Dawnejw Bazylei w Szwajcarii, gdzie nie tylko ukształtowali swoje umiejętności artystyczne, ale także chęć badania źródeł, poszukiwań i poszerzania własnych horyzontów.
W swoich interpretacjach i doborze repertuaru Musica Fiorita dąży do zbudowania pomostu między muzyką dawną a jej współczesnym kontekstem.

PROGRAM

Andreas Hakenberger – Motety

Beatus vir
Cantate Domino, canticum novum
Exsultate, iusti
Te Deum Patrem
Benedicite Dominum
Osculetur me
Salve Regina
Ego flos campi
Surge, propera
Veni, dilecte mi
Domine in virtuti tua
Portae Ierusalem
O bone lesu
Veni Sancte Spiritus et emite coelitus
O lux beatissima
Spiritus Domini
Nigra sum
Vidi speciosam
Vulnerasti cor meum
Exsultate Deo