Niedziela 12.09.godz. 19:00

Oblackie Centrum Edukacji i Kultury
ul. Elżbietańska 9/10 Gdańsk

PROGRAM

Johann Sebastian Bach – Wariacje Goldbergowskie BWV 988
Transkrypcja na 2 fortepiany Josefa Gabriela Rheinbergera, zrewidowana przez Maxa Regera

Wariacje Goldbergowskie – utwór nierozerwalnie związany z nazwiskiem gdańskiego klawesynisty Johanna Gottlieba Goldberga – patrona festiwalu. Podczas koncertu zabrzmi transkrypcja na dwa fortepiany dokonana przez Josefa Gabriela Rheinbergera, zrewidowana przez Maxa Regera. Artyści wykorzystają m.in. fortepian z gdańskiej pracowni Jakoba Wiszniewskiego z lat 40’ XIX wieku.

Ewa Pobłocka (Polska) & Tobias Koch (Niemcy)
– fortepiany historyczne

Ewa Pobłocka – Laureatka 10. Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (1980), uhonorowana również nagrodą Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków; zdobyła także laury międzynarodowych konkursów pianistycznych w Vercelli (1977) i Bordeaux (1979). Ewa Pobłocka studiowała w gdańskiej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej pod kierunkiem Zbigniewa Śliwińskiego i Jerzego Sulikowskiego (dyplom z wyróżnieniem, 1981) oraz podyplomowo u Conrada Hansena w Hamburgu. Korzystała z konsultacji artystycznych Jadwigi Sukiennickiej, Rudolfa Kerera, Tatiany Nikołajewej i Marthy Argerich.
Pianistka koncertowała niemal we wszystkich krajach Europy, a także w obu Amerykach, w Chinach, Indonezji, Wietnamie, Republice Południowej Afryki, Singapurze, Korei, Japonii i Australii. Jako solistka występowała m.in. z London Symphony Orchestra, English Chamber Orchestra, Orchestra del Maggio Musicale Fiorentino, Bayerischer Rundfunkorchester, Tonkünstler-Orchester Niederösterreich, New Japan Philharmonic, Polską Orkiestrą Kameralną, Sinfonią Varsovią, Orkiestrą Filharmonii Narodowej oraz Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach.
Artystka chętnie wykonuje muzykę kameralną – koncertowała m.in. z Kwartetem Śląskim, Kwartetem Filharmoników Berlińskich, pianistą Dang Thai Sonem oraz śpiewaczkami – Jadwigą Rappé, Olgą Pasiecznik i Ewą Podleś. Dokonała szeregu prawykonań i premierowych nagrań utworów polskich kompozytorów współczesnych, m.in. Andrzeja Panufnika, Witolda Lutosławskiego, Pawła Szymańskiego i Pawła Mykietyna (koncerty dwóch ostatnich twórców zostały jej zadedykowane). Z zamiłowaniem koncertuje również na instrumentach historycznych z epoki Chopina (Erard, Pleyel). Współpracuje z wieloma radiofoniami europejskimi. W wielokrotnie docenianym przez krytyków dorobku fonograficznym Ewa Pobłocka ma ponad 50 płyt, obejmujących repertuar solowy, kameralny oraz koncertowy od baroku do współczesności. Zostały one zrealizowane m.in. dla Deutsche Grammophon, Pony Canyon, Victor JVC, Conifer Records, Polskich Nagrań „Muza”, NIFC, CD Accord i BeArTonu. Wydany w 2019 roku album artystki z pierwszym tomem Das Wohltemperierte Klavier został wyróżniony jako płyta miesiąca przez prestiżowy magazyn Gramophone, a także nagrodzony specjalnym wyróżnieniem przez magazyn The Record Geijutsu. Niebawem ukaże się nagranie drugiego tomu.
Ewa Pobłocka jest cenionym pedagogiem. Prowadzi klasę fortepianu w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, gdzie od października 2018 roku pełni funkcję Kierownika Katedry Fortepianu. Prowadziła kursy mistrzowskie m.in. w Kanadzie, Wietnamie, Japonii, Korei, Mongolii, Chinach, Irlandii, Belgii, Niemczech i Norwegii .Często zasiada w jury krajowych i zagranicznych konkursów pianistycznych, m.in. w Hamamatsu, Tel Awiwie i w Warszawie. W październiku 2021 r. zasiądzie w jury XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie.
Artystka chętnie sięga również po pióro – publikowała swoje eseje m.in. w Zesztach Literackich, Kwartalniku Artystycznym Wyspa i Kwartalniku Literackim Bliza. W sierpniu 2021 r. ukaże się jej pierwsza książka – Forte-piano, opublikowana przez Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria. Od 2020 r. prowadzi w Programie Drugim Polskiego Radia autorską audycję Zacznij od Bacha.

Tobias Koch – za swoje muzyczne credo przyjął poszukiwanie istoty dźwięku połączone z radością odkrywania i otwartością na różnorodne doświadczenia. Jest jednym z najwszechstronniejszych i najwybitniejszych muzyków swojej generacji, zafascynowanym wyrazowymi możliwościami instrumentów historycznych, takich jak: klawesyn, klawikord, fortepian tangentowy, wczesne fortepiano, orfika, organy, fortepian pedałowy i romantyczny fortepian. Jest uważany za jednego z czołowych specjalistów w zakresie romantycznej praktyki wykonawczej. Zyskał międzynarodowe uznanie dzięki pionierskiemu nagraniu kompletu dzieł fortepianowych Schumanna: „Zainspirowany i inspirujący od pierwszej chwili: Tobias Koch gra Schumanna w sposób w jaki powinien być on wykonywany, aby oddać sprawiedliwość kompozytorowi: rewolucyjnie, romantycznie, z techniczną błyskotliwością, emocjonalnie bez śladu przesadnej słodyczy i pretensjonalności. Koch swoją grą wyczarowuje muzyczne obrazy, które pojawiają się w mgnieniu oka by rozwiać się za chwilę. Ta gra porywa, przemieniając każdy takt w nowe doświadczenie.” (Radio Niemieckie MDR Figaro).
Tobias Koch próbuje być najmniej wyspecjalizowanym specjalistą. Nieustannie stara się przydawać wykonywanej muzyce żywych kolorów za pomocą instrumentów klawiszowych najbardziej odpowiednich do repertuaru od Orlando Gibbonsa do Karlheinza Stockhausena. Występuje w całej Europie jako solista, kameralista, akompaniator. Jest zapraszany do udziału w najważniejszych festiwalach muzycznych organizowanych m.in. w Schlezwiku-Holsztynie, Verbier, Ludwigsburgu (Schlossfestspiele), Rheingau, Bonn (Beethoven Festival), Düsseldorfie (Schumannfestival), Lipsku (Mendelssohn Festival). W 2013 r. artysta zadebiutował na festiwalu „Chopin i jego Europa” wykonując z wielką pasją i wrażliwością XIX-wieczną muzykę polską, co zostało utrwalone w postaci płyty CD.
Tobias Koch czerpał swoje artystyczne inspiracje kształcąc się w Niemczech, Austrii i Belgii u takich artystów jak: David Levine, Roberto Szidon, Walter Kamper oraz Jos van Immerseel. Jest laureatem nagrody muzycznej przyznanej przez miasto Düsseldorf. Jako kameralista występuje z Andreasem Staierem, Gottfriedem von der Goltzem, Joshuą Bellem, Stevenem Isserlisem, Markusem Schäferem i Friederem Berniusem. Współpracuje ściśle z budowniczymi i konserwatorami instrumentów jak również z najsłynniejszymi kolekcjami i największymi muzeami instrumentów.
Jest wykładowcą w Robert Schumann Hochschule w Düsseldorfie oraz uczelni w Verbier i Montepulciano. Wziął udział w ponad 250 produkcjach radiowych i telewizyjnych. Artysta posiada w swoim dorobku ponad 40 płyt CD z interpretacjami dzieł Mozarta, Beethovena, Mendelssohna, Burgmüllera, Schumanna, Chopina, Liszta, Hillera, Wagnera i Brahmsa. Koch jest również autorem wielu publikacji poruszających zagadnienia związane z praktyką wykonawczą. Występuje wyłącznie na autentycznych instrumentach historycznych.

PROGRAM

Johann Sebastian Bach (1685–1750)
Wariacje Goldbergowskie BWV 988

Aria
Variatio 1.
Variatio 2.
Variatio 3. Canone all’Unisono.
Variatio 4.
Variatio 5.
Variatio 6. Canone alla Seconda.
Variatio 7. al tempo di Giga.
Variatio 8.
Variatio 9. Canone alla Terza.
Variatio 10. Fughetta.
Variatio 11.
Variatio 12. Canone alla Quarta.
Variatio 13.
Variatio 14.
Variatio 15. Canone alla Quinta.
Variatio 16. Ouverture.
Variatio 17.
Variatio 18. Canone alla Sexta.
Variatio 19.
Variatio 20.
Variatio 21. Canone alla Settima.
Variatio 22.
Variatio 23.
Variatio 24. Canone all’Ottava.
Variatio 25.
Variatio 26.
Variatio 27. Canone alla Nona.
Variatio 28.
Variatio 29.
Variatio 30. Quodlibet.