Koncert inauguracyjny
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona
Olga Pasiecznik - sopran

Koncert 28.08.2024 godz. 19.30

Oblackie Centrum Edukacji i Kultury
ul. Elżbietańska 9/10, Gdańsk
Kościół św. Józefa

PROGRAM

Georg Philipp Telemann – Tafelmusik, TWV 43:G2
Largo – Allegro – Largo – Vivace – Moderato – Grave – Vivace

Georg Philipp Telemann – Kantata Wer ist der, so von Edom kömmt TWV 1:1584

  1. Recytatyw: Wer ist der, so von Edom kömmt
  2. Aria: O welch ein Opfer, welch en Segen
  3. Recytatyw: Die Sunde war zu groß
  4. Aria: So biet mit vergnügten Schritte

 

Johann Gottlieb Goldberg – Sonata c-moll a 4 DürrG 14

Largo – Allegro – Grave – Giga

Johann Sebastian Bach – Kantata Ich habe genug, BWV 82

  1. Aria: Ich habe genug
  2. Recytatyw: Ich habe genug
  3. Aria: Schlummert ein
  4. Recytatyw: Mein Gott!
  5. Aria: Ich freue mich

 

Johann Valentin Meder – Chaconne in C 

Johann Jeremias Du Grain – Herr nun lässest du deiner Diener

  1. Aria: Herr nun lässest du deiner Diener
  2. Recytatyw: Wer Last und Hitze fühlet
  3. Aria: Denn meine Augen haben deinen Heiland gesehen
  4. Recytatyw: Ach ja, wer Jesum hat gesehn
  5. Aria: Brechet, ihr verfallene Augen

Mecenasi Polskiej Opery Królewskiej

ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA

Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona został powołany we wrześniu 2018. Repertuar zespołu obejmuje muzykę polskiego i europejskiego baroku – dzieła oratoryjno-kantatowe, opery i muzykę instrumentalną. W skład zespołu wchodzą młodzi i utalentowani instrumentaliści specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej, grający na instrumentach z epoki lub ich kopiach. Muzycy współpracują zarówno z najlepszymi polskimi, jak i zagranicznymi zespołami. Funkcję kierownika muzycznego zespołu pełni klawesynista – Krzysztof Garstka.

Koncert inauguracyjny
Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona

Olga Pasiecznik – sopran

Michał Piotrowski – I skrzypce
Joanna Gręziak – II skrzypce
Mark Vanyan – Altówka
Tomasz Frycz – Wiolonczela
Grzegorz Zimak – Kontrabas
Zofia Piasecka – Flet traverso
Agnieszka Mazur – Zborowska – Obój
Filip Zieliński – teorba
Krzysztof Garstka – Klawesyn / pozytyw / prowadzenie

Krzysztof Garstka – prowadzenie

Klawesynista i pedagog, z zamiłowania oraz zawodu związany przede wszystkim ze światem dawnej opery oraz XVII- i XVIII-wiecznej muzyki wokalno-instrumentalnej. Od czasów studenckich zafascynowany operą, swoje zamiłowanie do muzyki wokalnej rozwinął dzięki kontaktowi i współpracy z czołowymi polskimi wokalistami – Olgą Pasiecznik, Anną Radziejewską, Jadwigą Rappé oraz Arturem Stefanowiczem. Pierwsze kroki w prowadzeniu zespołów stawiał z założoną przez siebie orkiestrą instrumentów historycznych Gradus ad Parnassum, z którą zrealizował takie produkcje operowe, jak La Serva Padrona Giovanniego Battisty Pergolesiego, Il Coronazione di Poppea Claudio Monteverdiego oraz Aci, Galatea e Polifemo Georga Friedricha Haendla. Jako członek-założyciel stowarzyszenia Dramma per Musica rokrocznie bierze czynny udział w kolejnych edycjach Festiwalu Oper Barokowych w Warszawie.

W 2018 roku uzyskał stopień doktora w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina, gdzie pracuje na stanowisku adiunkta w Katedrze Organów i Klawesynu. W warszawskiej uczelni ukończył również studia klawesynowe w klasie Aliny Ratkowskiej oraz Leszka Kędrackiego. Jest także absolwentem studiów podyplomowych w klasie Andrei Marcona w Schola Cantorum Basiliensis (Szwajcaria) oraz stypendystą programu Erasmus-Socrates, w ramach którego odbył półroczne studia pod kierunkiem Evy Marii Polerus oraz Michaela Hella w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Grazu (Austria). Uczestniczył w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Jespera Christensena, Marieke Spaans i Nicholasa Parle’a.

Kilkukrotnie nagradzany podczas konkursów klawesynowych, m.in. pierwszą nagrodą w I Ogólnopolskim Akademickim Konkursie Klawesynowym w Poznaniu (2009), wyróżnieniem podczas konkursu Praskiej Wiosny (Prazskie Jaro, 2017) oraz trzecią nagrodą w XVII Konkursie Klawesynowym Paola Bernardi w Bolonii (2017).

W 2018 roku objął stanowisko kierownika muzycznego Zespołu Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona. Z zespołem tym poprowadził m.in. szereg spektakli operowych (Rodelinda Georga Friedricha Händla, L’Orfeo Claudio Monteverdiego, Scene Buffe Alessandro Scarlattiego, Dido and Aeneas Henry’ego Purcella) oraz koncertów oratoryjno-kantatowych i instrumentalnych.

Olga Pasiecznik – sopran

Ukończyła studia wokalne w Kijowskim Konserwatorium, następnie kontynuowała edukację na studiach podyplomowych w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie.

Zadebiutowała na scenie Warszawskiej Opery Kameralnej w 1992 roku, a cztery lata później na scenie Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu jako Pamina w Czarodziejskim flecie W. A. Mozarta. Występowała w przedstawieniach operowych na najbardziej znanych i prestiżowych scenach świata. Ma na koncie ponad czterdzieści partii, m.in. w operach Monteverdiego, Glucka, Haendla, Mozarta, Webera, Bizeta, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Debussy’ego, Czajkowskiego oraz kompozytorów współczesnych. Role te przyniosły jej uznanie krytyki i publiczności.

Występuje także w repertuarze kameralnym, oratoryjnym oraz symfonicznym w słynnych salach koncertowych w niemal wszystkich krajach Europy, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Chinach, Japonii i Australii. Podczas licznych recitali solowych na fortepianie towarzyszy jej siostra – pianistka Natalia Pasiecznik.

Wielokrotnie występowała z najwybitniejszymi orkiestrami z Polski i całego świata, m.in. Boston Symphony Orchestra (USA), Narodowa Orkiestra Symfoniczna Belgii, Orquestra Nacional de España i Orquesta Sinfónica de RTVE (Hiszpania), English Concert, Wiener Symphoniker, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National de France, Les Musiciens du Louvre-Grenoble (Francja), Akademie für Alte Musik Berlin, Freiburger Barockorchester, Orkiestrą XVIII wieku. Współpracowała z takimi dyrygentami jak m.in. I. Bolton, F. Brüggen, J.-C. Casadesus, M. Creed, Ch. Dutoit, R. Jacobs, R. Goodman, Ch. Hogwood, H. Holliger, Ph. Herreweghe, J. Kaspszyk, K. Kord, J. Maksymiuk, J.-C. Malgoire, M. Minkowski, K. Ono, A. Parrott, K. Penderecki, T. Pinnock, M. Viotti, A. Wit, M. Zanetti.

W swoim dorobku fonograficznym ma ponad 50 albumów CD i DVD, które nagrała m.in. dla firm CD Accord, Dabringhaus und Grimm, Harmonia Mundi, Naxos i Opus 111.

Jest laureatką międzynarodowych konkursów wokalnych: w s’Hertogenbosch w Holandii, Mirjam Helin w Helsinkach oraz im. Królowej Elżbiety w Brukseli. Została wyróżniona także w Polsce – Paszportem Polityki (1997), nagrodami Fryderyk za najlepsze nagrania solowe (1997, 2004), nagrodą Orfeusz festiwalu Warszawska Jesień (1999), Złotym Krzyżem Zasługi (2001) oraz Nagrodą im. A. Hiolskiego za najlepszą kobiecą rolę operową (2004). W 2005 i 2010 roku została nominowana przez międzynarodowy magazyn operowy „Opernwelt” do tytułu „Najlepsza śpiewaczka sezonu artystycznego”. W 2011 otrzymała doroczną Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w 2012 została odznaczona Krzyżem Oficerskim Orderu Zasługi Rzeczypospolitej Polskiej.

Jest solistką Polskiej Opery Królewskiej.