Koncert czwartek 31/08.2023 godz. 19.00

Oblackie Centrum Edukacji i Kultury
ul. Elżbietańska 9/10, Gdańsk
Sala wielofunkcyjna

PROGRAM

2g grafika strona www FG 2023

Johann Sebastian Bach – Wariacje Goldbergowskie BWV 988
Aria mit 30 Veränderungen
Transkrypcja na orkiestrę kameralną Dmitry’a Sitkovetsky’ego

Opis oryginalnej wersji

Aria
Variatio 1. a 1 Clav.
Variatio 2. a 1 Clav.
Variatio 3. Canone all’Unisono. a 1 Clav.
Variatio 4. a 1 Clav.
Variatio 5. a 1 ô vero 2 Clav.
Variatio 6. Canone alla Seconda. a 1 Clav.
Variatio 7. a 1 ô vero 2 Clav. al tempo di Giga
Variatio 8. a 2 Clav.
Variatio 9. Canone alla Terza. a 1 Clav.
Variatio 10. Fughetta. a 1 Clav.
Variatio 11. a 2 Clav.
Variatio 12. Canone alla Quarta
Variatio 13. a 2 Clav.
Variatio 14. a 2 Clav.
Variatio 15. Canone alla Quinta. a 1 Clav.: Andante
Variatio 16. Ouverture. a 1 Clav.
Variatio 17. a 2 Clav.
Variatio 18. Canone alla Sesta. a 1 Clav.
Variatio 19. a 1 Clav.
Variatio 20. a 2 Clav.
Variatio 21. Canone alla Settima
Variatio 22. a 1 Clav. alla breve
Variatio 23. a 2 Clav.
Variatio 24. Canone all’Ottava. a 1 Clav.
Variatio 25. a 2 Clav. adagio
Variatio 26. a 2 Clav.
Variatio 27. Canone alla Nona. a 2 Clav.
Variatio 28. a 2 Clav.
Variatio 29. a 1 ô vero 2 Clav.
Variatio 30. a 1 Clav. Quodlibet
Aria da Capo

Polska Filharmonia Kameralna Sopot

Polska Filharmonia Kameralna Sopot powstała w 1982 roku z inicjatywy Wojciecha Rajskiego. Jej trzon stanowią instrumenty smyczkowe (19 osób), ale występuje także w składzie powiększonym o grupę instrumentów dętych. Pod nazwą Orkiestra Kameralna Wojciecha Rajskiego debiutowała w czerwcu 1982 roku w Gdyni, a już kilka dni później otwierała festiwal Schleissheimer Sommer w Monachium i 37. Festiwal Sommerliche Musiktage Hitzacker. W 1987 roku zespół wyjechał na tournée do Stanów Zjednoczonych (33 koncerty), gdzie grał m.in. w John F. Kennedy Center for the Performing Arts w Waszyngtonie i w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku. Koncertował także dwukrotnie w Chinach (1990, 2016) i w Japonii (1997) a także Meksyku roku czy na Wyspach Kanaryjskich.

Polska Filharmonia Kameralna Sopot od początku swej działalności stale gości na renomowanych europejskich festiwalach, m.in. Schleswig-Holstein Musik Festival, Festspiele Mecklenburg-Vorpommern, Praska Wiosna, La Chaise-Dieu. Wielokrotnie występowała na Festiwalu Muzycznym w Łańcucie i w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Miała okazję grać w prestiżowych salach koncertowych (by wymienić chociaż lipski Gewandhaus, Musikhalle w Hamburgu, Salle Pleyel w Paryżu czy Złotą Salę Musikverein w Wiedniu), a towarzyszyli jej często najwybitniejsi soliści, tacy jak Mścisław Rostropowicz, Natalia Gutman, Sabine i Wolfgang Meyer, Mischa Maisky, Raphael Oleg, Gary Karr, Ivo Pogorelić, Aleksandra Kurzak, Roberto Alagna, Piotr Beczała, Rolando Vilazon i wielu innych. Koncerty zespołu w ramach tournée po Niemczech (2014) ze światowej sławy pianistą Krystianem Zimermanem uzyskały w tamtejszej prasie znakomite recenzje.

Orkiestra ma w swoim dorobku ponad 60 płyt nagranych dla wielu renomowanych firm fonograficznych, m.in. Sony Classical, EMI, Tacet, Thorofon, Sonomaster, Opus, CD ACCORD czy DUX. W 2015, po 8 latach pracy, orkiestra zakończyła nagrania wszystkich dziewięciu symfonii L. van Beetovena dla wytwórni TACET.

Począwszy od 2011 roku Polska Filharmonia Kameralna Sopot jest organizatorem Międzynarodowego Festiwalu Muzycznego Sopot Classic, corocznie uświetniającego letnią ofertę kulturalną Trójmiasta. Dyrektorem pozostaje niezmiennie założyciel zespołu – Maestro Wojciech Rajski.

Polska Filharmonia Kameralna Sopot, działająca w strukturach Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART, jest instytucją kultury Miasta Sopot oraz Samorządu Województwa Pomorskiego.

Alina Ratkowska

Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii w 2005 roku, ponadto w 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.

Wyróżniona nagrodą Akademii Fonograficznej „Fryderyk” 2020, za dwupłytowy album z kompletem solowych klawesynowych utworów Johanna Goldberga i prestiżową nagrodą kulturalną miasta Gdańska „Splendor Gedanensis” za rok 2019. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu.

W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie prof. Leszka Kędrackiego. W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie prof. Andrei Marcona. Ponadto w 2020 roku ukończyła studia z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej, w klasie prof. Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest także absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii.

W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą Sztorm Roku. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton, MDG). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych Krzysztofa Baculewskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Edwarda Sielickiego, Tadeusza Dixy, Bartosza Kowalskiego, Marcina Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego, Mikołaja Hertla, Leszka Możdżera. Owocem działalności na polu muzyki współczesnej były m.in. płyta Le Clavecin Moderne, Le Clavecin Moderne plus Percussion nominowane kolejno do nagród Fryderyk 2017 i 2022. W 2019 Alina Ratkowska dyrygowała prawykonaniem kantaty Zygmunta Krauzego „Francesco”.

 W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez UMFC w Warszawie. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody „Opus Klassik” 2019. Ratkowska jest autorką publikacji „Śladami Goldberga“, pierwszej monografii poświęconej gdańskiemu klawesyniście i kompozytorowi, za którą została uhonorowana nagrodą kulturalną miasta Gdańska Splendor Gedanensis w 2020 roku.

W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce.

Od września 2022 roku jest dyrektorem Polskiej Filharmonii Sinfonia Baltica im. W. Kilara w Słupsku.

WYKONAWCY

Polska Filharmonia Kameralna Sopot

  • Skrzypce I: Anna Manicka, Anna Wieczerzak, Anna Biadasz-Dolińska, Marta Westfalewicz, Dominik Urbanowicz
  • Skrzypce II: Tomasz Kaczor, Anna Strojek, Jacek Koprowski, Grażyna Kasprzyk-Głaszcz
  • Altówka: Aneta Szybowicz, Marta Szyryńska- Krot, Bogusław Fuks
    Wiolonczela: Alicja Leoniuk-Kit, Grażyna Michalec
  • Kontrabas: Sebastian Wyszyński

 

Alina Ratkowska – dyrygent

fot. Ł. Dyczko