Niedziela 5.09 godz. 19:00

Oblackie Centrum Edukacji i Kultury
ul. Elżbietańska 9/10 Gdańsk

PROGRAM

obraz-removebg-preview(72)

Na program złożą się m.in. kompozycje pochodzące z Tabulatury Pelplińskiej. Zostały one utrwalone przez zespół na płycie nominowanej do tegorocznej nagrody Fryderyk, w kategorii Album Roku Muzyka Dawna. Artyści wykonają także utwory dwóch gdańskich kompozytorów Nathanaela Schnittelbacha i Paula Sieferta.

Filatura di Musica

Zespół Filatura di Musica (Polska)

  • Magdalena Pilch, Marek Nahajowski – flety
  • Judyta Tupczyńska – skrzypce barokowe
  • Justyna Młynarczyk, Piotr Młynarczyk – viole da gamba
  • Patrycja Domagalska-Kałuża – pozytyw

Filatura di Musica jest zespołem specjalizującym się w wykonawstwie historycznym. Nazwa zespołu łączy przemysłowe, włókiennicze tradycje miasta Łodzi (wł. filatura – przędzalnia) ze sztuką muzyczną. Muzycy w większości zawodowo związani z Łodzią to absolwenci prestiżowych uczelni artystycznych na świecie: Schola Cantorum Basiliensis, Koninklijk Conservatorium w Hadze, Musikhochschule w Trossingen czy Conservatoire de Musique w Grenoble. 

Pierwszy krąg repertuarowy zespołu stanowi polska i europejska muzyki renesansu i wczesnego baroku, wykonywana w oryginalnej szacie brzmieniowej, z wykorzystaniem charakterystycznego dla tego okresu wysokiego stroju (a1=466 Hz). Trzon składu instrumentalnego stanowi consort, którego zróżnicowana obsada (flety podłużne, flety traverso, fidel/skrzypce, viole da gamba) sprzyja plastycznemu ukazaniu arabeskowych linii melodycznych XVI-wiecznej polifonii oraz koncertującego dialogowania sonat początku XVII wieku. Całość uzupełnia śpiew oraz brzmienie instrumentów klawiszowych (wirginał/pozytyw). 

Do drugiego kręgu repertuaru Filatury należą utwory kompozytorów późnego baroku oraz wczesnego klasycyzmu, wykonywane na kopiach instrumentów XVIII-wiecznych. Oprócz głównego nurtu ówczesnej muzyki (Bach, Telemann, Vivaldi) zespół chętnie eksploruje twórczość mniej znanych twórców (Schickhardt, Rebel, Anna Bon), przy wybranych programach poszerzając skład do rozmiaru małej orkiestry. 

Filatura di Musica współpracuje z polskimi instrumentalistami specjalizującymi się w historycznych praktykach wykonawczych i grającymi na instrumentach dawnych, takich, jak viola da gamba, viola d’amore, altówka barokowa, wiolonczela barokowa, teorba, lutnia, a także ze śpiewakami i tancerzami. 

Zespół występował m.in. w Filharmonii Łódzkiej oraz festiwalach: Forum Musicum, Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej w Częstochowie, Barok na Spiszu, Kultura Wieków Dawnych. Był także rezydentem Podkarpackiej Letniej Akademii Muzyki 2016 oraz laureatem programu Scena dla Muzyki Polskiej (IMiT 2019), w ramach którego koncertował w Filharmonii Narodowej w Warszawie, Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach i Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie, prezentując program złożony z utworów instrumentalnych i instrumentalno-wokalnych polskich kompozytorów epoki renesansu i wczesnego baroku. W 2019 roku zespół nagrał płytę CD Canzony znane i nieznane, zawierającą instrumentalne canzony z Tabulatury Pelplińskiej oraz wybrane kompozycje Adama Jarzębskiego. Płyta, wydana przez Mobilne Studio Nagrań RecArt, została nominowana do nagrody Fryderyk 2021 w kategorii „Album Roku Muzyka Dawna”.

PROGRAM

obraz-removebg-preview(72)

Cesare Borgo (?-1623) – Canzon La Castelnovata [nr 2]*
Giovanni Valentini (ok. 1582 Wenecja ? Rzym ? – 1649 Wiedeń) – Canzon à 4 [nr 80]
Adam Jarzębski (? Warka – 1648/49 Warszawa) – Concerto primo
Adam Jarzębski – Norimberga
Paul Siefert (1586 Gdańsk – 1666 Gdańsk)- Pavana
Thomas Morley (ok. 1558 Norwich – 1602 Londyn)- Fantasia à 4 [nr 74]
Adam Jarzębski – Canzon prima [nr 58]
Adam Jarzębski – Canzon seconda [nr 59]
Adam Jarzębski – Canzon terza [nr 60]
Nathanael Schnittelbach (1633 Gdańsk – 1667 Lubeka) – Sonata in A
Andrzej Rohaczewski (XVII wiek)- Canzon à 4 [nr 79]
Anonim – Canzon à 4 [nr 91]
Anonim – Canzon à 4 [nr 87]
Anonim – Canzon à 4 [nr 85]
Adam Jarzębski – Concerto terzo
Adam Jarzębski – Spandesa
Tarquinio Merula (ok. 1590 Cremona – 1665 Cremona) – Canzon La Lusignuola [nr 62]
Paul Peuerl (ok. 1570 Stuttgart – ok. 1625 ?) – Canzon seconda

*Kompozycje oznaczone numerami w nawiasach kwadratowych pochodzą z Tabulatury Pelplińskiej