Alina Ratkowska

- klawesynistka, dyrygentka, animatorka kultury

Pomysłodawca i dyrektor

prof. dr hab. Alina Ratkowska – klawesynistka, dyrygentka, animatorka kultury

Laureatka I nagrody Międzynarodowego Konkursu Klawesynowego im. Paoli Bernardii w Bolonii w 2005 roku, ponadto w 2003 roku uzyskała III nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej Van Vlaanderen w Brugii (Belgia), z kierowanym przez siebie zespołem Esperanto.

Wyróżniona nagrodą Akademii Fonograficznej “Fryderyk” 2020, za dwupłytowy album z kompletem solowych klawesynowych utworów Johanna Goldberga i prestiżową nagrodą kulturalną miasta Gdańska “Splendor Gedanensis” za rok 2019. Profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie prowadzi klasę klawesynu, a od roku 2016 piastuje także stanowisko Kierownika Katedry Organów i Klawesynu.

W 1999 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. F. Chopina w Warszawie (obecnie UMFC), w klasie prof. Leszka Kędrackiego. W 2002 roku uzyskała dyplom Scholi Cantorum Basiliensis – Wyższej Szkoły Muzyki Dawnej w Bazylei w klasie prof. Andrei Marcona. Kształciła się także pod kierunkiem Jörga Andreasa Böttichera, Jespera B. Christensena (Generalbass) i Johanna Sonnleitnera (gra na pianoforte/kameralistyka). Ponadto w 2020 roku ukończyła studia z zakresu dyrygentury symfoniczno-operowej, w klasie prof. Marcina Nałęcza-Niesiołowskiego w Akademii Muzycznej w Gdańsku, jest także absolwentką studiów podyplomowych Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii.

W roku 2009 otrzymała stopień doktora sztuki muzycznej przyznany przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, a w roku 2014 stopień doktora habilitowanego przyznany przez Akademię Muzyczną im. K. Szymanowskiego w Katowicach.

W 2009 i 2013 roku została wyróżniona przez czytelników Gazety Wyborczej nagrodą Sztorm Roku. W 2008 otrzymała nagrodę Prezydenta Miasta Gdańska dla Młodych Twórców Kultury. Była stypendystką Ministra Kultury i Sztuki, Marszałka Województwa Pomorskiego, Fundacji Kultury i wielu innych zagranicznych fundacji. Współpracowała z Goldberg Baroque Ensemble, specjalizującym się w wykonawstwie muzyki zachowanej w zbiorach Biblioteki Gdańskiej PAN, dokumentując muzykalia w serii Muzyczne dziedzictwo Miasta Gdańska (DUX, Sarton). Dużą część działalności poświęca również wykonawstwu współczesnej muzyki pisanej na klawesyn. Brała udział w prawykonaniach utworów kameralnych i solowych Krzysztofa Baculewskiego, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Pawła Łukaszewskiego, Edwarda Sielickiego, Tadeusza Dixy, Bartosza Kowalskiego, Marcina Łukaszewskiego, Dariusza Przybylskiego. Owocem działalności na polu muzyki współczesnej była m.in. płyta Le Clavecin Moderne, nominowana do nagrody Fryderyk 2017. W 2019 Alina Ratkowska dyrygowała prawykonaniem kantaty Zygmunta Krauzego „Francesco”.

W 2010 roku ukazała się jej debiutancka solowa płyta z Wariacjami Goldbergowskimi J. S. Bacha (Sarton), która w 2011 otrzymała dwie nominacje do nagrody fonograficznej „Fryderyk”. W 2012 ukazała się jej płyta z trzema koncertami klawesynowymi Johanna Jeremiasa du Graina, zmarłego w 1756 roku gdańskiego kompozytora i organisty, a rok później poświęcona im książka wydana przez Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2018 artystka nagrała koncerty klawesynowe Johanna Gottlieba Goldberga dla renomowanej wytwórni MDG Musikproduktion Dabringhaus und Grimm. Płyta uzyskała cztery nominacje do prestiżowej niemieckiej nagrody “Opus Klassik” 2019. Ratkowska jest autorką publikacji „Śladami Goldberga“, pierwszej monografii poświęconej gdańskiemu klawesyniście i kompozytorowi, za którą została uhonorowana nagrodą kulturalną miasta Gdańska Splendor Gedanensis w 2020 roku.

Jest redaktorem naukowym wydawnictw z najnowszą muzyką polską pisaną na klawesyn, a także krytycznego wydania dwóch koncertów klawesynowych J.G. Goldberga, opublikowanych w Chopin University Press.

Prowadzi kursy mistrzowskie i jest zapraszana na wykłady w Polsce i za granicą. W 2006 roku z jej inicjatywy powstał Festiwal Goldbergowski w Gdańsku, który stał się jednym z najważniejszych festiwali muzyki dawnej w Polsce. Członek rady Naukowej półrocznika Univeritas Gedanensis. Koncertuje w roli klawesynistki i dyrygentki. Jej wychowankowie odnoszą sukcesy w konkursach krajowych i zagranicznych.